Poenginnsamling og tidsbegrensning på tilbud er blant triksene som får folk til å kjøpe mer enn de ønsker, advarer Forbrukerrådet.
Markedsføring fra kundeklubber og bonusprogrammer er grunnen til at 1 av 2 kjøper mer enn planlagt, ifølge en undersøkelse gjort på vegne av Forbrukerrådet.
– Kundeklubber kan gi nyttige tilbud, men vær obs: Kjedene gjør alt de kan for å få deg til å kjøpe mer, og noen går heller ikke av veien for å lokke deg til å bruke penger du ikke har. Det er viktig å være klar over at ikke alle fordeler er så gode som de virker ved første øyekast, sier Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.
Poengsystemer hvor kunder kan opptjene poeng for kjøp, er et av kundeklubbenes salgstriks som Eriksen nevner. I virkeligheten kan poengene ha liten eller uklar verdi, ifølge Eriksrud.
Videre sier hun at tidsbegrensning på tilbud, mulighet for handling på kreditt og kundeklubbnivåer, kan gjøre folk mer tilbøyelig til å handle.
Forbrukerrådet anbefaler å prøve å gjenkjenne triksene som får deg til å kjøpe mer, for å unngå å handle mer enn du trenger.
Man burde være kritisk til tilbud, ha et bevisst forhold til verdiene av poeng, unngå impulskjøp og melde seg ut av kundeklubbene man ikke trenger, ifølge Forbrukerrådet.
9 av 10 er medlem i minst én kundeklubb, og i snitt er nordmenn med i seks kundeklubber eller bonusprogrammer hver, ifølge tall fra YouGov innhentet på vegne av Forbrukerrådet.
(©NTB)