Svaret er ja, ifølge Håvard Lindstrøm CEO i Aqua Bio Technology. Vi i Investornytt ønsket å lære mer om Aqua Bio Technology og tok derfor kontakt med selskapet.
Aqua Bio Technology (ABT) ble etablert tilbake i år 2000, og den gang var selskapet et rent forsknings- og utviklingsselskap. Etableringen var et resultat av innvilget patent som åpnet opp for kommersialisering av naturlige ingredienser, inkludert produkter fra egen teknologi. Ønsket om å kommersialisere ingredienser fra naturen henger sammen med hvor effektive disse er, men også ønsket om å redusere bruk av kjemiske tilsetningsstoffer, både for huden, men også miljøet. Fortsatt i utviklingsfase ble selskapet notert på Oslo Axess i 2008 som nå er kjent under navnet Euronext Expand. Først mot slutten av 2010 fikk selskapet grep om kommersialiseringen av sin egen teknologi, ingrediensen Aquabeautine XL, som er basert på spesielle proteiner man hadde funnet i klekkevæsken fra lakseyngel. Tidligere ble klekkevæske sett på som et avfallsprodukt i lakseindustrien, men ABT fant en måte å utnytte dette kommersielt videre. Fra noteringen i 2008 og frem til og med 2017 hadde selskapet inntekter fra avtaler relatert til egen teknologi på over 200 millioner kroner.
I 2020 bestemte selskapet seg for å utvide forretningsområdet og samt styrke selskapets robusthet ved at man ikke lenger kun skulle tenke ingredienser eller inn-lisensiering, men at ABT skulle lage sine egne varemerker og hudpleieprodukter. Selskapet har de siste to årene investert masse tid og ressurser på dette, og det har ført til at selskapet nå har flere ben å stå på. Utover markedsområdene har ABT også en solid portefølje av patenter som i skrivende stund summerer seg til godt over 100 patenter. Veien videre går på å kommersialisere på begge forretningsområder og suksessen ligger i distribusjonsleddet.
«Det er store marginer i å produsere og selge hudpleieprodukter, men hvis du ikke får kontroll på distribusjonen, altså de som selger til sluttbruker, så blir de gode marginene sittende på lager.»
-Håvard Lindstrøm, CEO Aqua Bio Technology

-Det har skjedd mye i ABT på kort tid og det har vel vært et lite retningsskifte i strategien også?
-Vi visste at det var store marginer innenfor produksjon og distribusjon i hudpleieprodukter. Frem til juli i år var selskapets strategi å distribuere produktene til partnere som ABT ikke eide selv. Den strategien har vi fortsatt, men vi ønsket å justere litt på enkelte områder.
-Hvilke justeringer ble foretatt?
-Med alt innen salg er det en stor fordel å kunne vise til suksess i hjemmemarkeder. Vi har siden lansering av våre produkter opplevd stor interesse i det ABT har gjort, men det er krevende rent ressursmessig å jobbe med et geografisk område som Norge og Norden mot enkeltkunder alene. Styret tok derfor beslutningen om sikre distribusjon for våre produkter, først og fremst i Norge og Sverige, gjennom det strategiske oppkjøpet av to selskaper, norske Cosmed Beauty AS og svenske Ultrabody AB. Med disse oppkjøpene sikret vi oss hele verdikjeden fra produksjon helt frem til sluttbrukeren, men også distribusjon av en portefølje av hudpleieprodukter og cirka 900 utsalgssteder som kjøper produkter av Cosmed Beauty.
-Hvor ligger de største marginene i hudpleiebransjen?
-Det er store marginer i å produsere og selge hudpleieprodukter. Faren er at dersom man ikke får kontroll på distribusjonen blir man fort sittende med store marginer på hyllene i et lager. Distribusjonen har vi nå fått kontroll på i hjemmemarkedene. Vi ønsker å vokse videre med Cosmed Beauty og Ultrabody samtidig som vi etablerer nye avtaler med tredjepartsdistributører i Norden. Vi innser også at vi i «utemarkedene» fortsatt har behov for distributører da det både er lokale lover og regler, men også andre markedsmekanismer som gjelder enn her «hjemme».
-Aquabeautine XL, har vel vært den store melkekuen til selskapet. Dere vil fortsette å selge denne selv om dere produserer egne produkter?
-Ja, vår amerikanske partner siden 2012 forlenget tidligere i år leveranseavtalen for Aquabeautine XL med fem nye år. Med å produsere egne merkevarer får vi flere bein å stå på og det styrker selskapet å ha en mer tosidig forretningsmodell.
Proteinene fra klekkevæsken som brukes i våre ingredienser er egentlig et avfallsstoff fra produksjonen av laks, men så bruker ABT dette til hudpleie i stedet. Bra for miljøet og godt for huden.
Håvard Lindstrøm, CEO Aqua Bio Technology. Foto: Aqua Bio Technology

-Dere har valgt å legge dere på en linje der alle ingrediensene er 100 prosent naturlig, er ikke dette kostbart å produsere?
–For å gjøre produktene billigere så kan man gjøre to ting. Det ene er å tilføre kjemiske tilsetningsstoffer i produktene. Det andre er at man kan ta ned den aktive andelen ingredienser i produktet. Begge disse alternativene går utover kvaliteten på produktene. Vi ønsker å produsere produkter som er naturlige og som har en bevist, positiv effekt på huden. Kvaliteten og integriteten i produktet er det som er viktigst for oss.
-Styret og ledende ansatte eier mer enn halvparten av selskapet blant 6000 aksjonærer og de holder aksjene gjennom tykt og tynt. Hva vet de som vi ikke vet?
-Det er en spennende aksje, men den har dessverre skuffet investorene tidvis. Det innsiderne ser er selskapets fremtidsutsikter, og det ser veldig lovende ut. Med grepene som er gjort og de strategiske oppkjøpene mener vi vil bli gjenspeilt i aksjekursen over tid.
-Du mener ABT er attraktivt priset for fremtidige investorer?
-Hvis selskapene som ABT kjøpte i juli klarer de forventede estimatene for de neste fire årene (estimatene er sendt Oslo Børs/ markedet), så tror vi investorene vil få en fin reise. Husk at dette er kun basert på Cosmed og Ultrabodys resultater. Investorer må gjøre opp sin egen mening, men dagens kursnivå kan vise seg å være på gunstige inngangsnivåer. Med nye varemerker er det som en snøball som begynner å rulle. Det går litt treigt i starten, men jo mer salg og oppmerksomhet man får, jo raskere går veksten.

-Dere ønsker å etablere dere i Norden først. Det virker som et tynt marked i forhold til andre deler av verden?
-Det nordiske markedet er ikke verdens største innenfor kosmetikk og hudpleie, men vi har en strategisk plan om å etablere oss som en av de ledende aktørene i Norge og nabolandene. ABT har en målsetning om å gjøre selskapet og merkevaren vår kjent i nærområdet. Investorene og forbrukerne skal kjenne igjen produktene som produseres og selges. Ved å ta en sterk posisjon i Norden vil selskapet lettere kunne utvide markedsområdene utover det nordiske nabolaget. De nordiske landene er opptatt av kvalitet, og produkter med godt omdømme i Norden er som et kvalitetsstempel å regne. ESG-arbeid har også en sterk posisjon i Norden og for ABT har ESG vært en naturlig og viktig del av selskapet siden børsnoteringen i 2008.
-Hva vil skje de neste månedene i ABT?
-Aksjekursen til ABT er ned nærmere 60 prosent siden januar-toppen og har i likhet med andre vekstselskaper slitt i et nytt markedsklima. Det er mye makroøkonomisk uro i verden og selskap verden over kjenner inflasjon, økte renter og produksjonskostnader i bunnlinjen. Vi i ABT har som mål å komme styrket ut av den globale, finansielle uroen. Abonnementsordning for kosmetikk og hudpleieprodukter er i vekst og ABT ser blant annet på abonnementsløsninger gjennom Cosmed Beauty og Ultrabody for sine kunder som en fin mulighet for repeterende inntekter for selskapene.
Gitt suksess med oppkjøpene ABT har gjort, så tror jeg man det neste året vil kunne erfare at dagens kursnivå var interessante inngangsnivåer.
Håvard Lindstrøm, CEO Aqua Bio Technology

