Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem Investor

(+) Være struts, eller proaktiv?

Jan Børge Sagmo av Jan Børge Sagmo
05.06.2023
i Investor
Lesetid:3 mins read
(+) Være struts, eller proaktiv?

Participants stand next to a statue of an ostrich with it's head inside of a globe prior to a climate change demonstration in Brussels, Saturday Dec. 5, 2009. Thousands were expected to march in Brussels to demand action on climate change ahead of a climate change conference which will officially open in Copenhagen on Monday, Dec. 7, 2009.(AP Photo/Virginia Mayo)

Skal man være stille i urolige tider, eller skal man stå opp og fortelle om både utfordringer og god utvikling?

 

Kommunikasjon er nøkkelen til enhver vellykket relasjon, enten det er mellom venner, partnere eller til og med mellom selskaper og investorer. Når det gjelder selskaper notert på Euronext Growth, er god kommunikasjon spesielt viktig, spesielt når ting ikke går som planlagt. De mange nyetableringene på Euronext Growth har uten tvil skapt en bølge av spenning og interesse blant investorene, men dessverre har denne bølgen ikke alltid ført til økonomisk suksess.

 

Teknologiselskaper og grønne selskaper, som er spesielt fremtredende på Euronext Growth, har vært vitne til store underskudd på handelsplassen. Dette kan skyldes flere faktorer, inkludert utfordringene med å bringe nyskapende ideer til markedet, høy konkurranse, og til og med uforutsette hendelser som påvirker bransjen som helhet. Uansett årsak er det i slike perioder med økonomiske vanskeligheter at god kommunikasjon blir enda viktigere.

 

[Euronext Growth er en markedsplattform for små og mellomstore bedrifter (SMB-er) som ønsker å få tilgang til kapitalmarkedene og øke sin synlighet blant investorer. Det er en del av det europeiske børsnettverket Euronext og tilbyr SMB-er en regulert og transparent markedsplass der de kan handle sine aksjer.]

 

Når aksjekursen faller og selskapene ikke klarer å oppfylle de planene de har informert investorene om, kan det oppstå en betydelig mistillit. Investorene kan føle seg skuffet, frustrerte og usikre på selskapets evne til å gjenopprette seg. I slike situasjoner er det avgjørende at selskapene ikke unngår kommunikasjon, men heller tar ledelsen og opprettholder en åpen dialog med investorene. Man vil aldri unngå misnøye, den er der uansett. Det mange småaksjonærer tenker er at det alltid er ledelsen og selskapet sin feil at man har tapt penger, men det er også viktig å påpeke at man investerer på egen hånd.

 

En god kommunikasjonsstrategi i vanskelige tider er basert på ærlighet, gjennomsiktighet og klarhet. Selskapene bør være åpne om de utfordringene de står overfor, analysere årsakene til mislykkede resultater og presentere en realistisk plan for å rette opp situasjonen. Dette vil ikke bare gi investorene en bedre forståelse av selskapets situasjon, men også bidra til å gjenopprette tilliten og troen på selskapets evne til å overvinne utfordringene.

 

Det er viktig å merke seg at god kommunikasjon ikke bare handler om å snakke når ting går galt. Det er like viktig å være proaktiv og opprettholde jevnlig kommunikasjon når selskapet opplever suksess. Investorene bør holdes oppdatert om fremskritt, milepæler og eventuelle endringer i strategien. Dette vil bidra til å bygge en sterkere relasjon og forhindre overraskelser og misforståelser i fremtiden.

 

En annen viktig aspekt ved kommunikasjon i vanskelige tider er evnen til å lytte. Selskapene bør være åpne for tilbakemeldinger og bekymringer fra investorene og respondere på dem på en konstruktiv måte. Dette viser at selskapet bryr seg om investorenes synspunkter og er villig til å gjøre endringer der det er nødvendig.

 

I dagens marked er investorer mer bevisste enn noensinne, og de har tilgang til et bredt spekter av informasjon og analyser. Hvis selskapene ikke tar initiativ til å kommunisere effektivt og ærlig, vil investorene trekke egne konklusjoner basert på tilgjengelige data, og dette kan være skadelig for selskapets omdømme og langsiktige potensial.

 

For selskaper notert på Euronext Growth, der lønnsomhet ikke alltid har vært en oppvisning, er det avgjørende å forstå betydningen av god kommunikasjon. Å opprettholde en åpen dialog med investorene, være ærlig om utfordringer og mislykkede resultater, og samtidig holde investorene oppdatert om fremskritt, er viktig for å gjenopprette tillit og bygge en solid relasjon. Kommunikasjon er ikke bare viktig i gode tider, men kanskje enda viktigere når ting ikke går som planlagt.

 

Til selskapene der ute, så bør man se på viktigheten med å be om hjelp til kommunikasjon, om man ikke har den kompetansen som trengs. De fleste selskaper bruker ressurser på regnskap, revisjon og jus, men i mine øyne er kommunikasjon like viktig.

Picture of Jan Børge Sagmo

Jan Børge Sagmo

Utdannet kjemiingeniør med fordypning innen prosess, videreutdanning innen innovasjon og entreprenørskap. Har grundet selskapet Bergen Carbon Solutions, et selskap som ble bygget opp fra bacheloroppgave og frem til en notering ved Euronext Growth Tidligfase investor og sitter i styrer i selskaper han har investert i. Er også styremedlem og en del av englenettverket Connect BAN. Jobber i dag som Strategi & Markedsdirektør i selskapet ZNL Energy.

Relatert Innlegg

Prisveksten og renta skal ned, lover Støre
Investor

Staten tar mer enn eieren – og så kommer formuesskatten

02.09.2025
12 mars. Morgenkommentar- Prisutsikter for Brent i 2025
Investor

Desert Control – Blir det ørkenvandring eller har ledelsen et ess i ermet?

20.08.2025
Hvordan denne klokken ble et moderne ikon
Investor

Hvordan denne klokken ble et moderne ikon

16.08.2025
Neste innlegg

Dovrebanen stengt mellom Stange og Hamar

Vennligst logg inn for å delta i diskusjonen

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?