Aksjer
(+) Ukens aksje uke 32 – styrkeoppbygging i Iran setter fart på denne!
Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.
Siste uka har vært meget volatil i aksjemarkedet. Vi anbefalte Aker BP på 255, men den stakk til 266 før vi visste ordet av det. Den falt nå ned igjen og jeg kjøpte litt i sluttauksjonen Fredag. Neste uke kan by må store svingninger i markedet. Men jeg har plukket en aksje jeg tror vi dra nytte av styrekoppbyggningen i Iran. Spenningene er til å ta å føle på nå! Russland skal angivelig ha flydd inn store styrker til landet, da er det særlig en aksje som vil rykke til, og den har jeg funnet. Den har i tillegg falt 15% siste dagene.
2023
Hele seks av aksjene doblet seg iløpet av året – vi traff og satte sannsynligvis bunnen for Kahoot 15 kr og potensiell fem gangen fra inngangen i Bergen Bio.
På den andre siden ser man at man traff, men bommet godt på Techstep og Asetech.
Alt i alt ble fasiten 7,9% pr aksje i gevinst fra open (mandag) til høyeste close iløpet av uka. Hadde man medregnet close fredag ville tallet vært 16,4% i snitt pr aksje.
Man ser også at man har skrevet om 49 aksjer. Disse aksjene har en gjennomsnittlig omsetning på 14 millioner kroner på en normaldag. Ved ukens aksje, så mer enn doblet volumet seg. Også i betydelig større aksjer som omsetter for 50 millioner pr dag.
Når det er volum, er det penger og tjene på trading, derfor er det så interessant å vite nøyaktig hva som er ukens aksje.
Noen klarer 2-3% hver mandag, andre jeg snakker med har klart – 4% i snitt.
Da er det bare å finne frem kalkulatoren. Da blir det voldsomt mye penger på sikt og renters rente effekten slår inn.
Hvordan fungerer ukens aksje?
Jeg som skriver om aksjene kan eie om jeg vil, men vi ønsker ikke det. Dette handler mest om at jeg ikke skal være bias når jeg skriver om akkurat ukens aksje. Stort sett får jeg tips fra ulike investormiljøer på hva jeg bør vurdere nærmere – deretter siler jeg ut og finner den aksjen jeg personlig tror mest på. Ingen andre enn meg vet om ukens aksje verken internt eller eksternt.
Det som er viktig er at det er fundamentale drivere i selskapet vi omtaler, eller noe som markedet ikke har fått med seg. Vi deler aldri innsideinformasjon, men rykter som man hører fra flere aktører i bransjen samt tradere, publiserer vi etter en helhetsvurdering.
I fjor eide jeg ukens aksje tre ganger på 49 saker. I år er målet 0. Investornytt investerer aldri egen kapital i markedet.
Jeg kjøper gjerne etter publikasjon om jeg føler jeg har en egde i markedet, jeg kan også trade på lik linje med alle andre. Vi er tross alt tradere og investorer. Ikke journalister. Det er også viktig å påpeke at selvom flere av oss er nerder på aksjer, så har man ikke noen formell utdanning eller noen ekspert på området. Vi er glade amatører som har som hobby å skrive om aksjer. Vi håper at folk finner inspirasjon og at vi bidrar til å gjøre folk mer interessert i aksjer og næringsliv.
Regnskap
Vi starter i tradisjon tro med 100.000 i fiktiv kapital andre uka i januar hvert år.
Uke 2 NYKD vwap 19.10 – høyeste close ila uka 20.38 endring 6.70%.
Uke 3 TGS vwap 108,11 kr – høyeste close ila uka 110.80 kr 2,50 %
Uke 4 Grieg Seafood vwap 70,8kr – høyeste close 70.80 ending 0%.
Uke 5 Vår Energi, vwap 31 – høyeste close 31,31. Endring 1%.
Uke 6 Nitro, vwap 4,10 SEK – høyeste close 5,10 SEK – endring 24.4%.
Uke 7 PGS, vwap 6,228, høyeste close 6,798. Endring 9,4%.
Uke 8 NOL, vwap 8,58, høyeste close 8.58. Endring 0,00%.
Uke 9 Huddlestock, vwap 0,98 kr, høyeste close 0.97. Minus 1.2%
Uke 10 Høegh Autoliners, vwap 107,6, høyeste close 108. Minus 10%.
Uke 11 Magnora, vwap 30,38, close 30.70. 1%.
Uke 12 REC, vwap 9,67, close 10,05. 4,20%.
Uke 13 Crayon, vwap 77,30, høyeste close 80.10 kr. 3.62%
Uke 14 OKEA, vwap 25,34. høyeste close, 26,20. 3,40%
Uke 15 – Vår Energi Short vwap 37,3 – close 39,28. – 5,31%
Uke 16 – Kongsberg Gruppen – vwap 773,01 – close 773 kr. 0%.
Uke 17 – SBX – vwap 4,22, close 4,60. 9,1%
Uke 18 – Pnor vwap 8,98 kr +11,48%.
Uke 19 – Schibsted Ser. A . wvap 330 kr, close 333,60 kr. + 1,09%
Uke 20 – Kitron vwap 30.50 kr, close 31.94. + 4,72%
Uke 21 – Induct, vwap 3,96 – høyeste close 4. + 1,1%
Uke 22 – NAS, vwap 14,48 kr – høyeste close 15 kr. + 3,59%
Uke 23 – Polight, vwap 2,74 kr – høyeste close 3,30 kr. + 20,43%
Uke 24 – DDril, vwap 4,14. Høyeste close 4,23 kr + 2,17%
Uke 25 – EAM Solar, vwap 9,40, høyeste close 9,58. 1,91%. Høyeste notering intradag 10,30 mandag.
Uke 26 – Gigante Salmon, vwap 7,4 – 7,40. 0%.
Uke 27 – Gentian, vwap 56,70 – 58,50 kr. 3,17%
Uke 28 – Grieg Seafood 61. Vwap 61. 0%.
Uke 29 – Sertech, vwap 1,72 – 1.82. 4,10%.
Uke 30 – EMGS, vwap 2,75 – 2,96. 6,5%
Uke 31 – AKER BP, vwap 260 – 264,90 kr. 1,88%.
Ny verdi 278,600 kroner.
Totalavkastning siden 1. januar, 178,6%.
Ukens aksje uke 32 – Frontline
Styrkeoppbygging i Iran
Søndag kveld melder ulike medier at Russland flyr militære styrker og materiell til Iran. Dette kommer i kjølvannet av en stadig mer tilspisset situasjon mellom Israel og terroristorganisasjonen Hamas.
En alvorlig situasjon er i ferd med å utspille seg, ulike aktører med variabel kildekritikk melder at Russland har sendt en rekke fly til Iran siste døgnet. Dette kan bety en styrkeoppbygning for å avskrekke USA til å utføre offensive operasjoner i regionen.
Hormuz i spill
Økt risiko for skipsfart: Hvis Iran stenger Hormuzstredet, vil dette sannsynligvis føre til en økning i fraktratene for olje
Hvis Iran skulle stenge Hormuzstredet, vil dette ha dramatiske konsekvenser for den globale oljeforsyningen. Hormuzstredet er en av de viktigste maritime transportrutene i verden, og omtrent en femtedel av verdens oljehandel passerer gjennom dette strategiske punktet. En stengning av stredet vil derfor få omfattende følger for skipsfart og oljetransport. For oljefraktselskaper som Frontline, kan en slik situasjon både by på utfordringer og muligheter.
Økte risiko- og forsikringskostnader
En stengning av Hormuzstredet vil gjøre skipsfart i området høyrisiko. Dette vil medføre betydelige økninger i forsikringskostnadene for skipene som fortsatt opererer der. Skipsrederne vil da trolig kreve høyere fraktrater for å dekke disse økte kostnadene. Den økte risikoen vil også kunne føre til flere sikkerhetstiltak og operasjonelle endringer for å beskytte mannskap og last.
Mindre tilgjengelig tonnasje
Som en konsekvens av den økte risikoen kan noen rederier velge å unngå seilas gjennom Hormuzstredet. Dette vil redusere antallet tilgjengelige skip for oljefrakt i regionen, og den reduserte kapasiteten vil presse fraktratene oppover. Mangelen på tonnasje vil dermed kunne skape en situasjon der etterspørselen etter frakttjenester overstiger tilbudet.
Økt etterspørsel etter alternative ruter
Hvis Hormuzstredet stenges, må oljen transporteres via lengre og potensielt mer kostbare ruter. Dette vil øke etterspørselen etter skip som kan operere på disse rutene, og presset på de tilgjengelige ressursene vil igjen bidra til høyere fraktrater. Alternative ruter kan inkludere transport via rørledninger eller omdirigering av sjøtransport gjennom lengre seilingsveier, som alle innebærer økte kostnader.
Generell knapphet
En stengning av Hormuzstredet vil begrense den globale oljeforsyningen. Dette kan føre til økt konkurranse om tilgjengelige transportkapasiteter og dermed økte fraktrater. Den begrensede forsyningen vil skape en knapphet som driver prisene opp, både for olje og for transporttjenester.
Geopolitisk usikkerhet
Den generelle usikkerheten og potensielle forstyrrelser i forsyningskjedene vil sannsynligvis også bidra til høyere fraktrater. Geopolitisk ustabilitet kan skape ytterligere utfordringer for skipsfart, inkludert potensielle militære konflikter eller handelsrestriksjoner som kan påvirke fraktmarkedet.
For et selskap som Frontline, som spesialiserer seg på oljetransport, kan en slik situasjon bety høyere inntekter per fraktet enhet på grunn av de økte fraktratene. Samtidig kan den totale mengden transportert olje reduseres på grunn av forstyrrelser i forsyningskjedene. Det er imidlertid viktig å merke seg at den generelle usikkerheten i slike situasjoner også kan ha andre uforutsigbare økonomiske og operative konsekvenser for fraktselskaper.
I en tid med økt geopolitisk spenning er det viktig å følge utviklingen nøye. Skipsfartens aktører må være forberedt på raske endringer og tilpasse seg en dynamisk situasjon for å sikre sine operasjoner og beskytte sine interesser.
Hormuzstredet er en av de mest kritiske maritime passasjene i verden når det gjelder oljetransport. Ifølge data fra 2022 passerte det daglig omtrent 17-18 millioner fat olje gjennom Hormuzstredet. Dette tilsvarer rundt en femtedel, eller omtrent 20%, av den globale oljehandelen. Stredet er derfor en nøkkelrute for oljeeksport fra Gulf-regionen, inkludert store produsenter som Saudi-Arabia, Iran, Irak, Kuwait, og De forente arabiske emirater.
Denne store mengden olje som passerer gjennom Hormuzstredet understreker stredets betydning for den globale energiforsyningen og økonomien. Enhver forstyrrelse i trafikken gjennom dette området, som en stengning, ville ha betydelige implikasjoner for verdens oljemarkeder og pris.
I løpet av det siste døgnet har det vært betydelige bevegelser og tiltak fra amerikanske militærstyrker i Persiabukta. USA har økt sin militære tilstedeværelse som svar på økte trusler fra Iran, spesielt med tanke på potensielle beslagleggelse av kommersielle fartøy som transiterer gjennom Hormuzstredet.
Det amerikanske militæret vurderer å plassere væpnet personell på kommersielle skip for å beskytte dem mot iranske trusler. Dette tiltaket kommer etter en rekke hendelser der iranske styrker har forsøkt å beslaglegge eller trakassere kommersielle fartøy, inkludert et bemerkelsesverdig forsøk 5. juli 2023, som involverte oljetankeren Richmond Voyager (USNI News) (POLITICO).
I tillegg har USA utplassert flere krigsskip og jagerfly, inkludert F-35 stealth-jagerfly, til regionen for å styrke sikkerheten og avskrekke iransk aggresjon. Denne oppbyggingen er et direkte svar på Teherans eskalerende handlinger i bukta (Military Vet Hub) (POLITICO).
Til tross for disse tiltakene, møter ledelsen av den amerikanske marinen i regionen utfordringer på grunn av en blokade av forfremmelser i Senatet, som forsinker bekreftelsen av nøkkelmilitærledere. Denne situasjonen har skapt noe operasjonelt press, men har foreløpig ikke påvirket den generelle beredskapen og kapasiteten til de amerikanske styrkene i området (POLITICO).
Situasjonen i Persiabukta er fortsatt spent, med USA som tar proaktive skritt for å sikre maritim trafikk og forhindre ytterligere iranske provokasjoner.
Konklusjon:
En styrkeoppbygging i gulfen vil sette fart på oljeprisen igjen av frykt for forstyrrelser for skipsfart. Det vil igjen gi høyere risikopåslag og ventetid for tankere. Derfor er Frontline ukens aksje.
Så får vi be til høyere makter at det ikke smeller skikkelig i Midtøsten.
Nylige artikler
Satser på egen helse etter kraftig smell i BTC
Sølvprisen høyere enn oljeprisen
Italia og Spania kvitter seg med verstingstempel
Den usynlige AI-revolusjonen
Over en million husstander uten strøm etter russiske angrep i Kyiv
Forventer press- Tradere med store shortposisjoner
Zelenskyj skal snakke med allierte på telefonen lørdag
Mest leste artikler
Birk Simonsen: Skandinavias ledende investor innen AI og krypto
Investorlege: Kjøp aksjer når det gjør vondt
Rolex-investeringer i 2026: Modeller med størst vekstpotensial
Ukens aksje: Doblingsskandidat med banebrytende kreftbehandling
– Boomerne må gi mer Bitcoin til barnebarna
The Story Behind We’re All F*cked and 7.2M Streams
Warren Buffett går av med pensjon: 12 lærdommer fra verdens mest suksessrike investor