-
Starmer går av
-
USA og Iran nærmer seg fredsavtale
-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
Krypto
Trumps kryptorådgiver går av
Bo Hines trekker seg som leder for Det hvite hus’ kryptoråd etter å ha spilt en nøkkelrolle i Trumps kryptopolitikk. Avgangen kommer midt i spekulasjoner om USAs bitcoin-beholdning og mens flere sentrale lovforslag venter i Senatet.
Bo Hines, lederen for Det hvite hus’ råd for digitale aktiva i president Donald Trumps administrasjon, varslet lørdag at han forlater posten og returnerer til privat sektor. Hines har ledet arbeidet med å samordne ny kryptopolitikk, blant annet gjennom en arbeidsgruppe og ved å støtte GENIUS Act om stablecoins, som nylig ble vedtatt i Kongressen og signert i lov av president Trump.
På X skrev Hines:
Å tjene i president Trumps administrasjon og jobbe sammen med vår briljante AI- og kryptotsar @DavidSacks som administrerende direktør for Det hvite hus’ kryptoråd har vært en ære for livet. Sammen har vi posisjonert Amerika som verdens krypto-hovedstad. Jeg er dypt takknemlig overfor bransjen for dens urokkelige støtte — jeg elsker dette fellesskapet og alt vi har bygget sammen. Når jeg nå vender tilbake til privat sektor, ser jeg frem til å fortsette min støtte til kryptomiljøet etter hvert som det blomstrer her i USA.»
Hines utnevnelse kom som en overraskelse i sin tid, da han var et relativt ubeskrevet blad i kryptosfæren. Før han ble utnevnt til kryptorådgiver, hadde Hines bakgrunn som republikansk politiker i North Carolina. Han var kandidat til Representantenes hus for 13. distrikt i 2022, der han tapte mot demokraten Wiley Nickel, og stilte på nytt i primærvalget for 6. distrikt i 2024. Hines, som tidligere spilte amerikansk fotball på college, har også erfaring fra næringslivet og konservative politiske organisasjoner.
Lettvekter med verdifull innsideinformasjon
Sacks takket Hines offentlig i et innlegg på X:
Takk @BoHines for en fantastisk jobb med det første kryptorådet – store resultater med Crypto Summit, GENIUS Act og Digital Assets Report.»
Han la til:
Vi kommer til å savne Bo sårt, men heldigvis har vi en sterk benk i Det hvite hus, med Patrick Witt og Harry Jung klare til å ta over, implementere kryptorådets anbefalinger og hjelpe oss med å få Clarity Act vedtatt.»
årsakene til Hines’ avgang er ikke kjent. Spekulasjonene florerer om at han vil returnere til privat sektor for å profitere på sin innsideinformasjon om Trump-administrasjonens kryptopolitikk.
Spekulasjoner om statens Bitcoin-beholdning
Hines bidro nylig til spekulasjoner da han, under et intervju, unnlot å svare konkret på hvor mange bitcoin den amerikanske staten faktisk holder. Utsagnet ble tolket av flere i bransjen som et tegn på at beholdningen kan være større enn offentlig kjent. Det førte også til spekulasjoner om at staten hadde kvittet seg med mynter i markedet — som ikke var tilfellet.
Status for amerikansk kryptopolitikk er i dag preget av fremgang, men også ventetid. GENIUS Act ble nylig vedtatt og signert av presidenten, men to andre sentrale lovforslag som allerede har passert Representantenes hus, venter fortsatt på godkjennelse i Senatet. Digital Asset Market Clarity Act (også kjent som Clarity Act), som skal tydeliggjøre reguleringen av digitale eiendeler — herunder fordelingen av tilsynsansvar mellom CFTC og SEC.Og Anti‑CBDC Surveillance State Act, som skal forby at USA utsteder en sentralbank‑digital valuta (CBDC) og dermed begrense statlig overvåking.
Samtidig presser senator Cynthia Lummis på for å etablere en potensiell statlig bitcoin-reserve — for å sementere Donald Trumps presidentordre om det samme — et forslag som har fått økt oppmerksomhet, men som foreløpig ikke har blitt behandlet i Kongressen.
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar