Amerikanske myndigheter vil kreve høy anløpsavgift på alle skip bygget i Kina som ankommer USA. Det vil norske rederier merke godt.
Nesten halvparten av alle skip som norske rederier har i bestilling, bygges nå i Kina, skriver Dagens Næringsliv.
– Vi må være forberedt på at ordren kan bli signert når som helst, sier administrerende direktør Knut Arild Hareide i Norges Rederiforbund.
Rederiforbundet opplyser at avgiften vil ligge på mellom 500.000 og 1,5 millioner dollar per anløp for skip med kinesisk tilknytning. I alt 283 skip som seiler under norsk kontroll, er bygget i Kina.
Andreas Enger, sjef i Höegh Autoliners, sier det ikke finnes alternativer til kinesiske verft for skipene selskapet trenger:
– Det er ikke mulig å bygge våre avanserte skip med nullkarbonmotorer i drift fra 2027 og industriens ledende effektivitet og utslippsprofil andre steder enn i Kina.
Rederiforbundet advarer om at avgiften kan endre verdenshandelen betydelig.
– Dette vil først og fremst ramme amerikanske forbrukere og industri, stikk i strid med Trumps ambisjoner, sier Hareide.
(©NTB)