Nyheter

To glemte aksjer med stor oppside, ifølge shippinginvestoren

To glemte aksjer med stor oppside, ifølge shippinginvestoren
Sjåstad ser stor oppside i to aksjer som går under radaren.
Publisert Sist oppdatert

Under radaren på Oslo Børs finnes to selskaper som knapt får oppmerksomhet. Fellesnevneren? Begge prises langt under reell verdi, ifølge shippinginvestor Anders Sjåstad.

— Northern Ocean er et klassisk tålmodighetscase. De har to av verdens mest avanserte sjettegenerasjonsrigger. Begge bør ha vært på full utnyttelse i tredje kvartal, sier Sjåstad til Investornytt.

Han peker på at Namibia har blitt et av de mest spennende områdene globalt for leteboring, der oljeselskapene satser tungt.

Under radaren på Oslo Børs finnes to selskaper som knapt får oppmerksomhet. Fellesnevneren? Begge prises langt under reell verdi, ifølge shippinginvestor Anders Sjåstad.

— Northern Ocean er et klassisk tålmodighetscase. De har to av verdens mest avanserte sjettegenerasjonsrigger. Begge bør ha vært på full utnyttelse i tredje kvartal, sier Sjåstad til Investornytt.

Han peker på at Namibia har blitt et av de mest spennende områdene globalt for leteboring, der oljeselskapene satser tungt.

— Namibia er kjempespennende. Det skjer ekstremt mye der. Northern Ocean har to rigger i absolutt toppklasse, og det er få som kan tilby den kapasiteten med drilling så dypt i harsh environment.

Sjåstad mener de operasjonelle resultatene i tredje og fjerde kvartal vil kunne overraske positivt.

— De har hatt Mira på korte kontrakter, men har klart å forlenge og holde den riggen i arbeid hele tiden. Bollsta jobber på for fullt for Equinor på Nordsjøen. Samtidig har de gjort betydelige kostnadsforbedringer. Får de låst en lengre kontrakt på Mira, løser det refinansieringsfrykten for 2026, forklarer han.

Han trekker frem at både den kommersielle direktøren og CEO Arne Jacobsen har kjøpt aksjer på høyere nivåer enn dagens kurs.

— Det er et godt tegn når ledelsen kjøper aksjer. Det viser at de tror på caset, og at de ser verdiene som ligger i assetsene. Det bør være mange triggere for Mira i Namibia der vestafrikanske funn (TotalEnergies, Shell) er tidlige faser av et multiårig leteprogram. Dertil ses det høy riggetterspørsel trolig fra 2026.

Ifølge ham er riggene i Northern Ocean blant de beste på markedet.

— De som jobber på riggene sier det er de beste de har vært på. De kan bore veldig dypt og effektivt, og er full spekket. Dette er et veldig spennende case. Det er ikke utenkelig at det er aktører der ute med et ønske om å kjøpe riggene når de er på lengre prosjekt. NOL prises likevel langt under peers. Markedsverdien ligger langt under netto riggverdi. Men du må ha tålmodighet med aksjekursen, deler han.

Scana, turnaround med potensial

Det andre caset Sjåstad trekker frem, er Scana (tidligere PSW Group). Et lite, nesten glemt industriselskap som nå er midt i en omfattende snuoperasjon.

— Den nye CEO-en har levert et tydelig industriløft. Han har kuttet overheadkostnader, styrket driften og fått fokus inn i selskapet. Dette begynner å vises i tallene.

Han peker på flere nøkkelfaktorer:

• 60 millioner kroner i kostnadskutt, som får full effekt fra fjerde kvartal, men allerede slår ut i tredje.

• En kraftig økning i ordreinngang innen Battery Energy Storage Solutions (BESS). Vekst innen BESS og energiinfrastruktur gir strukturell tailwind.

• Høy aktivitet på Mongstad for offshore segmentet, som igjen er i ferd med å bli et aktivt produksjonsknutepunkt.

• En mer effektiv ledelse etter at selskapet fjernet flere mellomledernivåer.

— De hadde altfor mange direktører og mellomledere, litt som vi ser i Helse-Norge. Nå er organisasjonen kuttet til beinet. Det vil vi se i tallene etterhvert, sier Sjåstad.

Han mener denne opprydningen er nøkkelen til at markedet etter hvert vil få øynene opp for selskapet.

— Dette er ikke en likvid aksje. Topp 20-aksjonærene sitter på 60 prosent, og de hundre største eier rundt 80 prosent. Det er lite fri flyt, men når det begynner å bevege seg, kan det gå fort.

Etter at selskapet kom ut av rekonstruksjonsperioden, har flere nøkkelpersoner gått tungt inn igjen.

— Styremedlemmer og ledelsen kjøpte betydelige poster etter blackout-perioden. Det er et klart signal om tro på snuoperasjonen.

Han forteller også at deler av assetsene tidligere har vært vurdert solgt, blant annet en capping stack som har hatt interessenter på rundt 150 millioner kroner. Capping stack er et sikkerhetssystem som brukes i olje- og gassboring til havs dersom du får blow out på en brønn.

— Hvis man solgte energisegmentet alene, kunne verdien ligget mellom 750 millioner og én milliard kroner. Hele selskapet er i dag priset til omtrent 700 millioner. Da sier det seg selv at aksjen er dramatisk underpriset.

I tillegg trorSjåstad at Scana kan levere vesentlig resultatforbedring på underliggende drift allerede fra neste kvartal. Med synlige effekter av både kostnadskuttene og økt ordreinngang.

Markedet undervurderer venting

Northern Ocean og Scana krever tålmodighet, men kan ha stor oppside for de som tør å sitte rolig, mener Sjåstad.

— Det er lite trading i disse. Det er selskaper som bygger industriverdier over tid. De vil ikke eksplodere på en uke, men de kan mangedoble seg på sikt.

Han legger til at spesielt shippingaksjene fortsatt lider av korttidstenkning og en form for PTSD etter fjorårets shipping-svingninger. Noe som gjør at verdicaser ofte blir oversett.

— Markedet er redd. Mange investorer tør ikke lenger vente. Men venting er undervurdert, påpeker han.

For shippinginvestoren handler det nå om å se bak støyen.

— Begge aksjene er små, ujevne og volatilitetsutsatte, men fundamentalt sterke. Selskapene har gjort det tunge arbeidet. De har ryddet, kuttet og bygget. Nå må tiden få gjøre resten, avslutter han.

Bjeffet frem av Labrador