Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Ståheien rundt «demure» viser hvordan en viral Tiktok-trend kan endre liv

NTB av NTB
25.08.2024
i IN live
Lesetid:4 mins read

Skaperen bak den populære «demure»-trenden på Tiktok har fått livet sitt snudd på hodet. Men hvor lett er det å holde fast ved en slik popularitet – og inntektene som følger?

Nei, det er ikke bare deg. Ordet «demure» – dydig eller anstendig – brukes for å beskrive omtrent alt på internett i disse dager.

Det hele startet tidligere i august, da Tiktok-skaperen Jools Lebron la ut en video som tok internett med storm. I videoen viser hun til hårfrisyren og sminken hun har på seg på jobb – veldig dydig. Og parfymen som lukter vanilje? Så omhyggelig.

Bare på noen få uker har Lebrons velvalgte ord havnet i ordforrådet til alle som bruker sosiale medier. I tillegg til at hun selv har fortsatt trenden ved å beskrive ulike daglige aktiviteter som «demure», «mindful» og «cutesy», har flere store kjendiser også hoppet på trenden.

Til og med Det hvite hus har brukt ordene for å beskrive studielån-politikken til president Joe Biden og visepresident Kamala Harris.

Endret livet

Den plutselige og enorme berømmelsen har endret livet til Lebron til det bedre. I en video på Tiktok kunne hun dele at hun nå har råd til å betale for det som gjenstår av den kjønnsbekreftende behandlingen hun går gjennom.

– En dag jobbet jeg i kassa og lagde videoer i pausen min. Nå flyr jeg på kryss og tvers av landet for å være vert for arrangementer, sier hun i videoen.

Hun er ikke alene. I løpet av de siste årene har en håndfull innholdsskapere sikret seg et levebrød gjennom en plutselig berømmelse i sosiale medier – men det skjer ikke de fleste, og det er ingen enkel prestasjon.

Fra viralt til karriere

Et eksempel på en innholdsskaper som utnyttet et viralt øyeblikk til å skape en karriere, er amerikaneren Brittany Broski.

Hun ble først berømt i 2019 da en video hun postet på Tiktok av seg selv som smakte den fermenterte te-drikken kombucha for første gang, eksploderte i popularitet – ikke ulikt Lebrons «demure»-video.

Broski fortsatte å dele humorvideoer på Tiktok, og karrieren skjøt raskt i været. Fem år senere har skaperen i tillegg til Tiktok-kontoen med 7,5 millioner følgere, både en populær podkast og sitt eget talkshow på Youtube der hun intervjuer kjente skuespillere og sangere.

Baller i luften

Eksperter mener at det ikke fins en enkel oppskrift på hvordan man kan slå seg opp – eller gå viralt – i sosiale medier.

Men å finne ressurser som lar deg jobbe som innholdsskaper på fulltid, er ikke så vanskelig som det ville vært for noen år siden. Det gjelder å lage innhold som treffer i øyeblikket – og det er mye du må sjonglere dersom du vil tjene penger.

På Tiktok har de fleste innholdsskaperne flere baller i luften for å sørge for en inntekt.

Brooke Erin Duffy, førsteamanuensis i kommunikasjon ved Cornell-universitetet, forklarer at dem som kommer gjennom nåløyet til Tiktoks «Creator Marketplace» – en plattform for samarbeid mellom bedrifter og skapere – kan tjene noe på antallet visninger de får på videoene sine. Men – det betaler vanligvis ikke veldig bra.

Flere plattformer

Andre veier for å skape en inntekt inkluderer direkte sponsing fra bedrifter, lage sine egne varer for salg, pengeinnsamlinger under direktesendinger og «tips» eller bidrag fra følgere. Mye handler også om arbeid gjort utenfor Tiktok.

Særlig ser innholdsskapere i USA seg nødt til å bygge opp et nærvær over flere sosiale medier, da Bytedance-eide Tiktok står overfor et potensielt forbud i landet.

Duffy bemerker at mange jobber med å opparbeide seg en slik bredere tilstedeværelse slik at de fortsatt kan ha en økonomisk livslinje i tilfelle en av inntektskildene forsvinner.

– Frilansjobb

Når man først har fått gjennomslag i det uendelige universet som utgjør internettet og tjener nok penger til å ikke ha en annen jobb, krever det også mye arbeid for å holde det gående.

– Disse virale utbruddene av berømmelse blir ikke nødvendigvis til en stabil, langsiktig karriere, sier Duffy.

– På overflaten blir det i stor grad ansett som en drømmejobb, men jeg mener dette er et veldig overfladisk syn på hvordan karrieren forløper seg.

Duffy sier at hun har hørt fra innholdsskapere som enkelte måneder tjener store summer fra flere inntektskilder – for så å gå måneder uten inntekt i det hele tatt.

– Det kan minne om en frilansjobb, på grunn av mangelen på stabilitet, forklarer hun.

Kan bli utbrent

– De fleste innholdsskapere jobber ikke med det på heltid, sier Eric Dahan, direktør og grunnlager av markedsføringsbyrået Mighty Joy, som jobber med influensere.

Det er også vanlig å bli utbrent. Det kan kreve mye emosjonelt arbeid å trekke innhold ut av sitt eget liv, sier Duffy, og presset for å opprettholde kommersielle forhold og muligheten for å miste følgere dersom man tar seg en pause, kan være tøft for mange.

Ved å skape innhold om seg selv på internett, står man også i risiko for vedvarende trakassering og hatkommentarer.

Stadig utvikling

Som alt annet på internett er utsiktene for innholdsskapere i stadig utvikling.

Etterspørselen er også økende. Flere og flere plattformer sikter seg ikke bare inn mot brukere, men ønsker seg spesifikt fremadstrebende skapere til å lage innhold der. Og det sammenfaller med økt fokus på markedsføring og merkevarer på tvers av plattformene.

Bedrifter forsøker i økende grad å møte forbrukerne der de er, sier Raji Srinivasan, professor i markedsføring ved universitetet i Texas.

Plattformer som Youtube, Instagram og flere andre har de siste årene bygget ut tilbud for å tiltrekke seg denne typen innhold, men akkurat nå er det Tiktok som «gjelder», sier Srinivasan.

Og for håpefulle innholdsskapere som ønsker å slå an, er Dahans råd å bare starte et sted. Som Lebrons suksesshistorie viser, sier han:

– Du vet aldri hva som kan skje.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Venstresiden krever fortsatt oljefond-exit: – Tangen har ikke kontroll

12.08.2025
IN live

Rema og Strawberry lover å hjelpe ungdom å få jobb

12.08.2025
IN live

Støre: Retningslinjene til oljefondet er riktige

12.08.2025
Neste innlegg

Telia-problemer flere steder i landet

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?