Covidtiltak i Shanghai har ført til nesten full stopp hos den kritiske internasjonale Havnen. Containerhavnen i Shanghai håndterer over 43 millioner containere, og har prøvd å isolere alle sine ansatte etter at de ekstremt strenge tiltakene ble innført i området.
Havnen har greid å holde åpen, meneffekten av tiltakene sprer seg utenfor havnen.
Det blir nå advart mot konsekvensene av denne nedstigningenda forsyninger ikke kommer inn, eller ut av det viktige forsyningspunktet.
På grunn av tiltakene i Shanghai er det transportselskapet og lagerhus som ikke tørr å sende folk inn til havnene. Varer kommer ikke inn, og de blir ikke sendt ut. Det oppstår flere logistikkflaskehalser som skaper økte kostnader og tapt produksjonstid.
For tiden er det nesten 500 skip som prøver å legge til ved kinesiske havner. Dette er alt fra skip som transporterer jernmalm til andre råvarer som brukes i produksjon.
Ocean Network Express melder at sirka 10 prosent av verdens containerskip nå står fast i forskjellige flaskehalser. Det kan bare spekuleres om når disse flaskehalsene kommer til å løse seg, og problemene kommer til å spre seg videre til Europeiske og amerikanske havner. Kunder over hele verden er avhengige av at disse forsyningslinjene operer så feilfritt som mulig. Manglende forutsigbarhet og forstyrrelser kommer til å fortsette, og det vil vise seg i pris og vareutvalg i mange år fremover.

Figur 1 Den lyseblå linjen viser tall fra 2021, som vi husker var det et ganske alvorlig logistikkproblem. Den røde linjen viser 2022 og snakker for seg selv.
