Fire av ti mener det er viktig at nettbutikken de handler i, tar ansvar for bærekraft og klima. Men prisen trumfer fortsatt, viser en undersøkelse fra Nets.
Rundt 2000 personer i Norge er intervjuet i undersøkelsen, som kommer samtidig som det er «svart» shopping-tilstand her til lands. Årets black friday-salg er forventet å bli like høyt eller høyere enn i fjor.
Nets tror tilbud på klær, sko, tilbehør og elektronikk kommer til å dominere årets handel.
Samtidig viser undersøkelsen at vi blir stadig mer opptatt av klima når vi handler til jul. Spesielt de yngre er mer miljøbevisste.
– De forventer å få vite hvor varen er produsert og hvordan den fraktes. De er mer villige til å hente pakken på et utleveringssted eller i en butikk fremfor å få den levert hjem, sier Nets’ sjef for netthandel i Norden, Johanna Tell, i en pressemelding.
Men prisen styrer fortsatt kjøpene. Sju av ti forlater den digitale handlevognen, og det er spesielt høy fraktpris som overrasker negativt.
– Det er prisen som avgjør, og den vinner oftest når valget står mellom billigst og grønnest, sier Tell.
(©NTB)