Fra Åsmarka i Ringsaker kommune driver Bjørn Christian Nørbech IT-selskapet myOnvent. Gjennom smart bruk av digitale systemer og et bredt nettverk har han bygget opp en organisasjon med over 40 medarbeidere i 10 land. Nå har selskapet fått FN på kundelisten.
Markedet for online og hybride events og møteplasser forventes å vokse enormt i årene som kommer, og var en av grunnene til at den aller første eksterne investoren i selskapet, Bjørn Magne Bryn, ble med på laget. Vossingen er en av Norges aller fremste fallskjermhoppere, og en ivrig investor.
-Dette er et rått vekst-case. Med markedets beste plattform er myOnvent rustet til å ta betydelige markedsandeler. Samtidig er organisasjonen bygget på en veldig smart måte som kan skaleres raskt, sier Bryn, som også sitter i styret i selskapet.
I forbindelse med en emisjon på sensommeren 2021 ble selskapet priset til 600 millioner kroner.
-Det er langt fra potensialet i myOnvent. Lykkes vi, er ambisjonene Norges neste tech-enhjørning, sier Bryn.
Den ambisjonen deles av den erfarne investoren Knut Asplund, som med erfaring fra blant annet Motimate har vist god teft for norske vekst-selskaper.
Satser globalt
Selskapet holder kortene tett til, men Investornytt erfarer at det er aktuelt med en ny kapitalinnsprøytning i løpet av ikke så alt for lang tid.
-Vi jobber med helt konkrete planer for videre vekst, og skal vi vokse må vi investere. Samtidig har vi vært svært bevisste på at vi skal vokse på en måte som gjør at vi ikke mister grepet rundt kundeservice og utvikling av selve plattformen. Recurring revenue og kunder som er så fornøyde at de fornyer lisensen år etter år er en av nøklene i vår forretningsmodell, sier Nørbech.

Selskapets viste lønnsomhet allerede fra 2020. Regnskapet for 2021 er i skrivende stund ikke klart, men vil trolig vise et selskap som har investert betydelig i vekst og utvikling. myOnvent er i full gang med å bygge en internasjonal salgsorganisasjon.
-Vi har knyttet til oss ressurser i andre viktige europeiske markeder, og er i ferd med å få på plass representanter i Singapore, som kan håndtere det sørøst-asiatiske markedet. I tillegg er vi til stede i Midtøsten, som er et enormt marked for konferanser og events, forklarer Nørbech.
Høsten 2021 samlet han hele ledergruppen i Dubai. Det var første gang Nørbech og selskapets CTO Mihai Despa møttes ansikt til ansikt.

-Vi har jobbet sammen i flere år, men aldri møtt hverandre fysisk. Vi fant ut at tiden var moden i forbindelse med åpningen av EXPO 2020 i Dubai, hvor blant annet Egypts paviljong brukte vår teknologi, forteller Nørbech.
Enormt marked:
Analysebyrået Grand View Research har estimert markedet for online events til over 90 milliarder dollar, og forventer 20 års årlig vekst. Sektoren har allerede fostret sin første internasjonale ennhjørning, britiske Hopin, som verdsettes til over syv milliarder dollar og har hentet over en milliard dollar fra investorer.
-Hopin driver i det samme markedet som oss, men vi konkurrerer sjelden om de samme kundene. Vi pleier å si at Hopin er Zoom med noen tilleggsfunksjoner. myOnvent er en skreddersydd plattform for arrangementer, nettverksbygging og samhandling på tvers av landegrenser og kulturer, sier Nørbech.
-Vi skal ta internasjonale andeler i high-end delen av markedet. Våre kunder stiller høye krav til sikkerhet, design og funksjonalitet, og vi skal overlevere langs alle de aksene, sier Bjørn Magne Bryn.
Bryn og Nørbech mener det er strukturelle grunner til at møteplasser kommer til å bli stadig mer digitale. Dagens konferansemarked er en utslippsversting, blant annet fordi deltagere gjerne må fly eller kjøre lange avstander for å komme til konferansen. I tillegg legger fysiske arrangementer store begrensninger på hvor mange som kan delta.
-Vår ambisjon er å bidra til en mer bærekraftig verden. Det er det som driver oss hver eneste dag. Konferanser har et enormt klimaavtrykk, og er fryktelig ekskluderende. Vi har skapt en plattform som reduserer ressursbruk og gir folk fra hele verden tilgang til fantastisk innhold og andre mennesker, avslutter Nørbech.