Da var vi kommet til en investorfavoritt, nemlig MPCC. Der andre selskaper trenger en presentasjon så er MPCC med sine nærmere 22.000 eiere på Nordnet alene ikke av behov for det samme.
Det er stor uenighet blant investorer på diverse forum på nettet om veien videre for favoritten, det er de som mener alt er over og at det ikke blir levelig med dagens rater så har du de som mener MPCC skal til gamle høyer og alt og alle som mener noe annet har en eller annen baktanke. Min private mening er enkel, begge sider tar feil og jeg skal her dele mitt syn på dagens tilstand og hva som kunne ha vært bra for selskapet.
Dagens rater er fortsatt over pre covid perioden, med lav break even på ca. 8.000 USD tjener MPCC greie penger på dagens kontrakter som ligger mellom 11.000 og 16.000 avhengig av størrelse på skipet og kontraktlengden. Ja, vi er ned fra 30.000 USD dagen, men det kunne vel ingen virkelig tro det var bærekraftig?

(MPC Container Ships presentasjon Pareto Energy Conference)
Som bildet viser så er ordreboken levelig for MPCC sitt fokusområde, men den kunne ha trengt litt hjelp, og hvordan vil det skje? Ifølge teksten på bildet så er det ca. 300 skip som er 20-24 år gamle og ca. 250 som er eldre enn 24 år. Vi kan overse en del av flåten som er 20-24 år gammel og fokusere på at det er antagelig ca. 300-350 skip som er moden for skraping, men med dagens lukrative rater så er det lite vilje enda til å skrape og da våger jeg å påstå at vi trenger dårligere rater for å presse frem et skifte, for hvem skraper noe som fortsatt kan tjene penger? Det vil være en periode der det ikke vil være like kjekt å være aksjonær, men det er viktig å huske at det ligger noe bedre lengre frem, som trolig vil gjøre at selskapet kan fortsette å betale gode, ikke som før, men fortsatt ganske rause utbytter.
Denne visjonen har CEO Constantin Baack delt flere ganger, minus at vi trenger dårligere rater den påstanden tar jeg på min kappe, men at det vil ganske sannsynlig skje mer skraping frem mot 2025 og 2026 og skape gode forhold for feedere er vi enige om. Selskapet bruker nå tiden til å fornye og utvide flåten når markedet har blitt mer gunstig for det. Etter min mening er disse valgene selskapet har tatt helt riktige for å være klare til bedre tider som ligger litt mer foran og utnytte nedgang i markedet for å sikre seg nyere fartøy mens de selger unna gamle.

(MPC Container Ships presentasjon Pareto Energy Conference)
Selskapet er høyt ansett og brukes av de største selskapene innen bransjen, noe som igjen gir stabilitet og tillit til inngåtte kontrakter, ikke minst også aksjonærenes tillitt til at skuta er på rett vei. Dette har vært helt avgjørende for å fortsette å levere (til de gradene vs. peers) i et ellers mer krevede marked, MPCC vært noe så vakkert som en ledende stjerne i ellers bekmørk containerhverdag.

(MPC Container Ships presentasjon Pareto Energy Conference)
MPCC hadde nylig EX dag den 20 september som gav et pent utbytte på hele 1.6118 NOK takket være høy USD, samtidig som det er kommet nytt short fra den velkjente Citadel på 2.5 millioner aksjer. Dette sammen med ellers volatilitet for container generelt kan presse aksjen ned de kommende månedene, med antatt ca. 7 til 8 kr igjen på 6 kvartaler, resterende av 2023 og 2024 så fortsetter MPCC å være ganske attraktivt å eie selv for nye investorer.
Min posisjon i MPCC forblir som den er, påfyll blir vurdert ved skampris da det ellers allerede er min desidert største posisjon i portefølje på ca. 33.5% i skrivende stund. Det kan være verdt å være tålmodig og plukke på nedgang som jeg forventer kommer frem mot Q3.
Jeg forventer ca. 0.14 til 0.15 USD ved neste utbytte i Q3.
Disclaimer: Jeg eier en langsiktig posisjon i MPCC før artikkelen ble skrevet.
