IN live

Krisemøte om Unibuss i Oslo bystyre

Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

En konkurs i Unibuss kan føre til full kollaps av busstilbudet i Oslo. Onsdag må samferdselsbyråd Marit Vea (V) svare under et krisemøte i Oslo bystyre.

Unibuss, som er heleid av Oslo kommune, står i fare for å gå konkurs etter store underskudd, ubetalte regninger på 100 millioner og bøter fra samarbeidspartner Ruter etter en trøblete vinter. Oslo kommune er, med 60 prosents eierandel, også største eier i Ruter som nå er i forhandlinger med Unibuss.

Onsdag klokka 13 må samferdselsbyråd Marit Vea (V) møte i samferdselsutvalget i Oslo. Opposisjonen vil ha svar om hvordan byråden vil unngå en kollaps i kollektivsystemet i hovedstaden, skriver NRK.

En konkurs i Unibuss kan føre til full kollaps av busstilbudet i Oslo. Onsdag må samferdselsbyråd Marit Vea (V) svare under et krisemøte i Oslo bystyre.

Unibuss, som er heleid av Oslo kommune, står i fare for å gå konkurs etter store underskudd, ubetalte regninger på 100 millioner og bøter fra samarbeidspartner Ruter etter en trøblete vinter. Oslo kommune er, med 60 prosents eierandel, også største eier i Ruter som nå er i forhandlinger med Unibuss.

Onsdag klokka 13 må samferdselsbyråd Marit Vea (V) møte i samferdselsutvalget i Oslo. Opposisjonen vil ha svar om hvordan byråden vil unngå en kollaps i kollektivsystemet i hovedstaden, skriver NRK.

Unibuss er et fire selskaper som betjener bussrutene på kontrakt for Ruter. Selskapet kjører i dag 372 busser i rute på denne kontrakten, noe som utgjør mellom 60 og 70 prosent av busstilbudet i Oslo, og alt i Bærum. En konkurs vil ramme all denne trafikken umiddelbart.

I et internt notat, som Teknisk Ukeblad
gjenga tirsdag, omtaler Ruter at Unibuss er i store økonomiske problemer». Videre mener man at alternativene for Unibuss enten er en tvungen rekonstruksjon eller en konkurs.

(NTB)

Bjeffet frem av Labrador