Kong Harald klippet snoren for Nordens lengste togtunnel og erklærte Follobanen for åpnet. Men i tunnelen var togene forsinket.
Med både kongen, statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV), statsforvalteren i Oslo og Viken og ordføreren Nordre Follo til stede ble den høytidelige åpningen foretatt på Oslo S mandag formiddag.
– Dette er en stor dag for Oslo og hele Oslo-regionen, sa Marianne Borgen.
– Vi ser begynnelsen på slutten på Østfoldbanens dårlige rykte, supplerte samferdselsminister Nygård.
Med en toppfart på 250 kilometer i timen vil togene sørge for at reisetiden mellom Oslo og Ski bli halvert fra 22 til 11 minutter.
Follobanen er et av Norges største samferdselsprosjekter noensinne. 18 millioner arbeidstimer er lagt ned i prosjektet, og over 2.100 selskaper har bidratt i arbeidet med å lage den to ganger dobbeltsporede Blixtunnelen, som løper hele to mil under bakken – lengre enn noen annen jernbanetunnel i Norden.
Etter flere utsettelser og budsjettsprekker er den endelige prislappen for det omfattende prosjektet på hele 36,8 milliarder kroner.
Selv om den formelle åpningen var mandag, ble Follobanen åpnet for trafikk søndag. Imidlertid sørget en feil på en sporveksel for problemer på Østfoldbanen mandag. Problemene rammet også trafikken i den nye tunnelen.
Behovet for økt kapasitet på jernbanestrekningen mellom hovedstaden og Ski meldte seg allerede på slutten av 1980-tallet. Etter mange år og rapporter startet forarbeidet med Follobanen i 2010 før hovedarbeidene hadde oppstart i 2015.
(©NTB)