Aksjer

(+) Intervju med TECO 2030: En grønn pioner i den maritime bransjen

– Vi lager morgensdagens motor
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 6 måneder gammel.

I et eksklusivt intervju gir TECO 2030 oss et innblikk i deres banebrytende arbeid innen grønne løsninger for den maritime bransjen. Fra deres tidlige dager med fokus på miljøvennlige rengjøringsmetoder til deres nåværende pionerarbeid med hydrogenbaserte fuel celler, viser TECO 2030 vei for en mer bærekraftig fremtid i maritim industri.

I intervjuet med CEO i TECO 2030, Tore Enger, fikk vi en dypere innsikt i selskapets historie, deres grønne fokus, og hvordan de ønsker å være pionerer innenfor miljøvennlige løsninger i den maritime bransjen.

TECO 2030 startet som en spinnoff fra TECO Maritime Group, som feirer sitt 30-årsjubileum neste januar. Siden oppstarten i 1994 har selskapet alltid hatt et sterkt fokus på den grønne delen av den maritime industrien.

I et eksklusivt intervju gir TECO 2030 oss et innblikk i deres banebrytende arbeid innen grønne løsninger for den maritime bransjen. Fra deres tidlige dager med fokus på miljøvennlige rengjøringsmetoder til deres nåværende pionerarbeid med hydrogenbaserte fuel celler, viser TECO 2030 vei for en mer bærekraftig fremtid i maritim industri.

I intervjuet med CEO i TECO 2030, Tore Enger, fikk vi en dypere innsikt i selskapets historie, deres grønne fokus, og hvordan de ønsker å være pionerer innenfor miljøvennlige løsninger i den maritime bransjen.

TECO 2030 startet som en spinnoff fra TECO Maritime Group, som feirer sitt 30-årsjubileum neste januar. Siden oppstarten i 1994 har selskapet alltid hatt et sterkt fokus på den grønne delen av den maritime industrien.

Vi var blant de første selskapene globalt som byttet fra sandblåsing til høytrykksvann for rengjøring. Dette var en revolusjonerende endring som reduserte miljøpåvirkningen betydelig,» forklarte Enger.

I tillegg til dette, eide TECO Maritime Group en fabrikk i Singapore som spesialiserte seg på produksjon av høytrykksspylere. De var også pionerer innen bruk av vannbaserte vaskemidler for rengjøring av lastetanker.

Enger fortsetter med å forklare hvordan selskapet har bidratt til å forlenge levetiden til elektronikk og automasjonskomponenter, samt deres generelle skipsreparasjonsvirksomhet i Gibraltar.

Vi har alltid vært opptatt av miljøstandarden. For eksempel var vi den største eieren i Scanship, som nå er en del av VOW ASA, fra 2008-2017. Scanship er verdensledende innen vannbehandling om bord på cruisebåter,» sier Enger.

Han nevner også den globale sulfur cap» i 2020, som reduserte svovelinnholdet i tungolje fra 3% til 0,5%. Dette førte til en økning i etterspørselen etter eksosvaskere, også kjent som scrubbers».

Vi har installert over 130 av disse tårnene på forskjellige skip, inkludert mange cruisebåter. Men mange lurer på hvorfor vi ikke produserer våre egne scrubbers. Svaret er enkelt: Vi ønsker å fokusere på løsninger som adresserer et bredere spekter av miljøutfordringer, ikke bare SOX-utslipp,» avslutter Enger.

TECO 2030s fremtidige visjon: Fra scrubbers til banebrytende fuel celler

Tore Enger snakket videre om TECO 2030s nyskapende prosjekter og deres visjon for fremtiden.

Etter å ha utviklet TECO future funnel», som Enger beskriver som morgendagens scrubber», på rekordtid med hjelp fra AVL i Østerrike, begynte TECO 2030 å utforske nye teknologiske muligheter. Denne utviklingen gjorde vi på rekordtid, vi gjorde det på 6 måneder. Takket være at AVL som sitter på kanskje verdens mest sofistikerte simuleringsverktøy. Så vi kjørte scrubberen i filler inne i simulatoren mange ganger, rev den i fra hverandre og byttet komponenter og når vi kommer til midten av februar 2020 er vi klare til å gå i produksjon, setter to av scrubberne i produksjon i Tyskland. Og da kom Corona og det ble litt forandring, markedet kollapser og alle blir syke. Verden stenger ned, så vi holdt på å lage scrubbere i den verste covid perioden. Så kommer vi oss igjennom sommeren. Vi ønsket å gå utover tradisjonelle scrubbers og finne teknologi som verden virkelig trenger,» sier Enger.

Dette førte dem til utviklingen av fuel celler spesifikt designet for maritim industri og tunge applikasjoner. Ingen i verden hadde dette. De fleste fuel celler ble utviklet med tanke på kjøretøy, ikke skip,» forklarer Enger.

Med støtte fra AVL, som er verdens største uavhengige utvikler av fremdriftssystemer, utviklet TECO 2030 en fuel cell stack som er både kraftig og kompakt. Vår 400KW modul har halvparten av footprintet sammenlignet med konkurrentene. På skip er plass kritisk, så dette er en stor fordel,» sa Enger.

Han delte også nyheten om at deres modul for tiden blir testet i AVLs fasiliteter i Graz, Østerrike. Vi er spente på å se resultatene, og vi planlegger å lage en film om denne milepælen,» legger han til.

Enger understreket viktigheten av å ha et sterkt team. Vi tiltrekker oss de beste talentene i bransjen. For eksempel kom Hans Petter Klein, en av verdens ledende eksperter på fuel celler, til oss fra AVL,» sa han.

TECO 2030 har også inngått et samarbeid med thyssenkrupp for å levere produksjonsutstyr til deres fabrikk i Narvik. Vi har et dedikert team i Narvik som tidligere har jobbet med REC Scancell. De har erfaring med å skalere opp produksjonen raskt,» forklarte Enger.

Han avsluttet med å uttrykke optimisme for fremtiden. Vi har de rette verktøyene, og vi ser at markedet begynner å åpne seg. Dører åpner seg for oss,» sa Enger.

ESG-svingninger og TECO 2030s strategi for en grønnere maritim industri

Enger svarer på hvordan svingningene i ESG-sektoren påvirker TECO 2030 og deres strategiske initiativer for å fremme miljøvennlig praksis i den maritime industrien.

Selv om vi er oppmerksomme på markedssvingningene, er de utenfor vår kontroll. Vi er en liten aktør, men vi ser at globale giganter som IKEA, Apple og Amazon tar skritt mot nullutslipp i hele produktkjeden. Ethvert skritt i riktig retning bidrar til en bedre verden,» sier Enger.

Når det gjelder strategiske initiativer, forklarer Enger at TECO 2030 ser på innovative løsninger for den maritime industrien. Vi kan implementere fuel celler på skip som bruker hydrogen. En annen mulighet er å bruke ammoniakk, som kan konverteres til hydrogen, dette gir skipene mulighet til å reise lengre avstander, som tvers over Atlanteren.»

Han legger til at overgangen til grønnere teknologier sannsynligvis vil starte med kortere ruter, som Oslo til Rotterdam, før de utvides til lengre ruter. Større skip vil i begynnelsen kombinere fuel celler med andre drivstofftyper, noe som vil tillate dem å ligge til havn uten å forurense. Dette er begynnelsen på en global bevegelse mot en mer bærekraftig maritim industri.»

Strategiske partnerskap og økonomiske utsikter for TECO 2030

Tore Enger blir spurt om TECO 2030s strategiske partnerskap og deres økonomiske fremtidsutsikter.

Vi har et pågående prosjekt med Shell og Horizon Europe noe vi kaller for et ‘Lighthouse project’. Begge parter har investert 5 millioner dollar. Målet er å konvertere et 20 år gammelt, 6000 tonn tungt skip med høye utslipp. Når prosjektet er ferdigstilt neste år, vil dette skipet gå fra å være det mest forurensende i flåten til det mest miljøvennlige.»

Når det gjelder selskapets økonomiske utsikter, forklarte Enger: Vi er fortsatt i en utviklings- og prøvefase. Jeg forventer at 2025 blir året hvor vi ser en betydelig økning i omsetningen og en positiv bunnlinje. 2024 er litt usikkert, da det avhenger av hvilke store aktører som tar initiativ først. Vi tror at når en av de store aktørene tar steget, vil det skape en dominoeffekt i markedet.»

Han la til at TECO 2030s fokus ikke er på små prosjekter, men på større initiativer. Vi ser ikke etter små prosjekter som å installere en 200kw stack på en lokal ferge. Vårt mål er å være en del av den større endringen i industrien. Vi er kanskje et lite selskap, men vi er det eneste vi kjenner til som planlegger storproduksjon mot slutten av neste år og inn i 2025. Med en planlagt produksjonskapasitet på 400 megawatt i året, kan dette potensielt generere salg på omtrent 400 millioner euro. Men selvfølgelig, kundene må være der.»

Drahjelp fra internasjonale grønne initiativer

I intervjuet ble Tore Enger spurt om TECO 2030 har merket noen påvirkning fra EUs og USAs satsning på grønn omstilling.

Ja, vi merker definitivt en positiv drahjelp. Folk blir stadig mer bevisste på viktigheten av det grønne skiftet. Vi forventer også at det vil komme nye skatter knyttet til utslipp, både i Europa og USA. I nær fremtid kan vi se en form for energimerking i maritim sektor som indikerer hvor bærekraftig en tjeneste eller transportmiddel er, likt det vi ser på lyspærer og annen elektronikk i dag. De mest bærekraftige alternativene vil sannsynligvis bli prioritert.»

Dette kan føre til at miljøbevisste selskaper vil velge transportalternativer som oppfyller deres strenge kriterier for utslipp, spesielt for sjøtransport.

Tore Enger legger til Når du nevner ‘sjøtransport’, er det viktig å huske at 90% av all global frakt skjer med skip. Det finnes få alternativer til store skip for internasjonal frakt.»

Fremtiden for hydrogenmarkedet og konkurranse

Enger fikk spørsmålet om hvordan han ser for seg utviklingen av hydrogenmarkedet, gitt behovet for større investeringer for å betjene et marked som skifter til fuel celler.

Og han svarer Det pågår utallige initiativer globalt rundt hydrogen. USA, Europa, Midtøsten, Asia, og spesielt Kina, er alle dypt involvert i hydrogenrelaterte prosjekter. Selv om Kina er langt fremme, er de ganske stille om sine fremskritt. De som følger nøye med, vil merke Kinas engasjement. Norge har en forkjærlighet for blå hydrogen gitt vår rikdom på naturgass. Det vil ta tid før grønn hydrogen produseres i stor skala. Folk må forstå at vi fortsatt er avhengige av olje og gass. Uten det ville verden, slik vi kjenner den, kollapse innen 48 timer. Men takket være initiativer, spesielt fra Biden-administrasjonen, beveger vi oss mot en grønnere fremtid.»

Hvordan ser TECO 2030 på konkurransen i bransjen?

Jo flere aktører, jo raskere vil det grønne skiftet skje. Vi planlegger å produsere 1,6 gigawatt med fuel celler i Narvik innen 2030. Men ifølge Citigroup og McKinsey vil det globale markedet trenge 50 gigawatt innen samme tidspunkt, og dette tallet vil vokse betydelig i årene som følger. Selv om vi når vårt mål om 1,6 gigawatt, vil det fortsatt være et enormt behov i markedet. Dette er ikke en konkurranse, men heller en felles innsats for å drive verden mot en grønnere fremtid,» svarer Enger.

Begynnelsen på en ny industriell revolusjon?

Det virker som om vi er på randen av en ny industriell revolusjon med alt som skjer innen hydrogen for tiden.

Absolutt. Vi har ikke vært vitne til en slik transformasjon siden forbrenningsmotoren erstattet dampmotoren. Før det var det seilskuter som dominerte. I fremtiden vil vi se fuel cell motorer, metanolmotorer, ammoniakkmotorer og LNG-motorer. Selv om LNG fortsatt vil være relevant i mange år fremover, spesielt med den nåværende produksjonen av LNG-drevne skip, må disse skipene adressere sine utslipp, da LNG ikke er miljøvennlig. De må ha teknologi om bord som gjør LNG-skipene utslippsfrie når de er i havn.» Svarer Enger på utsagnet.

På spørsmål om det er pågående samtaler med myndigheter i Norge, USA og Europa om mulige samarbeid svarer Enger

Ja, vi er i dialog med Innovasjon Norge, Sjøfartsdirektoratet, også med DP World, som opererer 50 store havner globalt, inkludert i Abu Dhabi og Dubai. Vi har også samtaler med NEOM i Saudi-Arabia og ADNOC i Abu Dhabi. Vårt mål er å engasjere oss med de store aktørene som kan bidra til betydelige endringer. Vi ønsker å være en del av det større bildet, ikke bare en liten aktør. Dette initiativet er et samarbeid med AVL, som har designet motorer for store merker som Rolls Royce, Mercedes, BMW, og mange flere. Nesten alle moderne kjøretøy har teknologi utviklet av AVL.»

TECO 2030s deltakelse i banebrytende prosjekter

Om de ulike prosjektene TECO 2030 er involvert i og hvordan de bidrar til den grønne omstillingen, kommer det frem at første prosjekt som snart vil være operativt er i samarbeid med Implenia, et av Europas ledende konstruksjonsselskaper. De jobber for tiden med store prosjekter i Norge, som Fornebubanen og E39 på Vestlandet. Målet med samarbeid, fra TECO 2030 sin side, er å skape en utslippsfri byggeplass. Implenia har allerede elektriske maskiner som drives av dieselaggregater, men disse skal erstattes med hydrogenaggregater. Vi har mottatt støtte på omtrent 20 millioner kroner fra Enova for dette prosjektet. Vårt neste store prosjekt er med HyEkoTank, støttet av Horizon Europe og Shell. Dette prosjektet vil implementere 2.4 megawatt med brenselceller på et skip, noe som vil tillate det å operere utelukkende på hydrogen. Videre har vi samtaler med 85 andre potensielle prosjekter, og selv om vi ikke forventer at alle vil inngå kontrakt med oss, er det mange spennende muligheter på horisonten.» Forklarer Enger.

Så hovedfokuset deres er på fuel cell modulen dere utvikler i samarbeid med AVL?

Enger svarer Ja, det er riktig. Vårt hovedmål er å produsere en 100kw stack og 400 kW modul, tilsvarende 535 hestekrefter, i store mengder. Denne modulen kan integreres i en rekke applikasjoner, fra skip til landbasert konstruksjon, lastebiler, gruvedrift, fly, datasentre og mer. Stacken er hjertet av modulen og kan potensielt revolusjonere mange industrier.»

TECO 2030s universelle hydrogenmotor

Potensialet for TECO 2030s hydrogenmotor og hvordan den kan brukes i ulike sektorer er spørsmålet. TECO 2030 sine stacker kan brukes i en rekke applikasjoner, enten det er maritim sektor, gruvedrift, lastebiler, fly osv.

Enger forklarer at TECO 2030 allerede har mottatt en foreløpig prinsipps godkjenning fra DNV (AIP) og forventer full godkjenning i løpet av sommeren 2024. Når et produkt er godkjent for maritim industri, betyr det at det også er godkjent for andre industrier, gitt de strenge kravene i maritim sektor.» Sier Enger og fortsetter.

Det er mye vanskeligere å få et produkt som er designet for en annen industri godkjent for maritim bruk. Dette skyldes de høye standardene i maritim sektor.»

Dette en av grunnene til at de først og fremst fokuserer på maritim industri og Enger sier at de har alltid rettet seg mot maritim industri. Nå som vår stack er designet for dette markedet, kan andre fra høyteknologiske sektorer mulig bruke vår stack i sine applikasjoner, som for eksempel flymaskiner. Når et produkt er godkjent for maritim bruk, kan det enkelt tilpasses for andre industrier med mindre strenge krav. Med den maritime godkjennelsen i hånd, kan produktet vårt brukes nesten hvor som helst. Og når vi skalerer opp, tror jeg ikke mange vil ønske å gjøre store endringer, fordi det allerede er så effektivt.» Fortsetter Enger.

TECO 2030s utfordringer og fremtidsutsikter

I intervjuet diskuterte Tore Enger de utfordringene TECO 2030 står overfor, samt selskapets fremtidsutsikter og finansieringsstrategi.

På hvilke utfordringer TECO 2030 ser for seg fremover svarer Enger Vi er usikre på når den store etterspørselen vil komme, så vi må justere vår hastighet deretter. Hvis vi hadde 400 megawatt med fuel celler på lager nå, ville vi ikke hatt kunder for dem. Denne overgangen vil ta tid. Selv med estimater fra Citigroup og McKinsey som forutsier et behov på 50 megawatt i 2030, har vi i industrien en lang vei å gå for å møte dette behovet. Toyota er den eneste store fuel celle produsenten i dag, og selv om de har en produksjonskapasitet som ligner vår fremtidige kapasitet, fokuserer de hovedsakelig på bilindustrien. Maritim industri er unik og krever spesialiserte løsninger.»

Er du optimistisk med tanke på fremtiden?

Enger svarer Absolutt. Hver dag bringer oss nærmere et gjennombrudd. Jeg deltok nylig på en store messe i Abu Dhabi, ADIPEC, og det er tydelig at det grønne skiftet er i gang. Det er stor interesse for teknologier som fuel celler, ammoniakk og metanol. Når ammoniakk brytes ned, blir hydrogen tilgjengelig mange steder i verden.»

Enger sier at de planlegger å finansiere TECO 2030 frem til selskapet er selvfinansierende, under samme strategi som de har brukt. Til nå har vi jevnlig utstedt nye aksjer. Det er min oppgave å engasjere investorer og sikre fortsatt finansiering.» Forklarer Enger

Gjennom samtalen med TECO 2030 blir det klart at selskapet er dedikert til å drive den maritime bransjen mot en grønnere fremtid. Med en rekke innovative prosjekter på horisonten, fra utslippsfrie byggeplasser til banebrytende hydrogenmotorer, står TECO 2030 i forkant av den grønne revolusjonen. Selv om utfordringer ligger foran, er optimismen og engasjementet for en bærekraftig fremtid tydelig. Med støtte fra globale initiativer og strategiske partnerskap, mener TECO 2030 at de er godt posisjonert for å spille en sentral rolle i den kommende industrielle transformasjonen

Bjeffet frem av Labrador