Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem Aksjer

INTERVJU: Aqua Bio Techs CEO Håvard Lindstrøm

Per Stolt av Per Stolt
25.01.2022
i Aksjer
Lesetid:6 mins read
INTERVJU: Aqua Bio Techs CEO Håvard Lindstrøm
Facebook
Twitter
LinkedIn
Om Aqua Bio Technology ASA:

ABT produserer og distribuerer ikke-kjemiske, bærekraftige produkter med høyt innhold av aktive ingredienser. ABTs skincare produkter har i snitt 10X mer aktive ingredienser enn dagens utbud av skincare produkter.

Detta är en betald intervju i ett samarbete med Aqua Bio Technology.

Intresset för hållbara produkter bara fortsätter att öka. Aqua Bio Tech utvecklar produkter inom Skin Care som är just hållbara och de har en egenutvecklad ingrediens ’Aquabeautine’ som svarat bra på goda effekter på hud. I denna intervju får vi höra med Aqua Biot Techs VD Håvard Lindstrom som kommer berätta mer om bolagets produkter, som har 10 x mer aktiv ingredienser än dagens utbud på skin Care, samt hur det ligger till med bolagets genombrottsår, som han tror 2022 kommer att bli!

Vad sysslar Aqua Bio Technolgy (ABT) med?

Håvard Lindstrom (VD) Aqua Bio Technology: ABT ble etablert i 2000 på basis av et ingrediens (Aquabeautine XL) som ble utviklet fra klekkevæsken til laks, et råstoff som tidligere var regnet som avfall i lakseproduksjonen.

Selskapets gründere fant spesielle proteiner i klekkevæsken som viste seg å ha svært gode effekter på hud, og en kosmetisk ingrediens ble dermed født.

Videreutvikling av ingrediensen fulgte, og i 2008 ble ABT notert på Oslo Axess (nå Euronext Expand). I 2012 fikk ABT ordentlig fart på kommersialiseringen av produktet gjennom eksklusivitetsavtaler med to amerikanske aktører. ABT fokuserer på naturlig kosmetikkingredienser og- produkter, i motsetning til bransjen generelt som har mer fokus på kosmetikk inneholdene kjemiske tilsettingsstoffer.

I 2020 tok ABT en ny strategisk retning da selskapet kjøpte rettighetene til Moana Skincare, en New Zealand-basert sertifisert hudpleieleverandør. Tidligere samme år ble ABT enige om et joint venture med den kanadiske hudpleieleverandøren DCP Dermoscience.

DCP har utviklet produkter for kjente aktører som L’Oreal, Johnson & Johnson og Gillette. På bakgrunn av DCP avtalen er den nye naturlige skincare serien Seidr lansert (totalt 29 produkter) sommeren 2021. I neste omgang ble B Natural serien (totalt 15 produkter) lansert som et søsterbrand av Moana Skincare etter oppkjøpet av rettighetene til Moana Skincare.

Samtlige produkter baserer seg på naturlige ingredienser fra hhv New Zealand og den nordlige halvkule. Da ABT gikk på børs i 2008 var det få som pratet om ESG og bærekraft, til tross for at alt ABT driver med involverer gjenbruk og bærekraft. Sustainability har blitt et buzzword de senere år, som for så vidt er positivt, men bærekraft har alltid vært driveren i alle ABTs produkter. I dag selger og distribuerer ABT hhv Aquabeautine XL og ferdig produserte naturlige skincare produkter. ABT er altså et biotech bolag som jobber mot milliardmarkeder med potensiell høy reward.

Bli medlem for å lese alt innhold på Investornytt! Klikk her for å kjøpe tilgang

På vilket sätt är denna/dess produkter bättre (annorlunda) än era konkurrenters?

ABT er i front i skincare industriens grønne skifte. Det er stor etterspørsel etter naturlige skincare produkter og det er denne delen av markedet som øker mest. ABT produserer og distribuerer ikke-kjemiske, bærekraftige produkter med høyt innhold av aktive ingredienser. ABTs skincare produkter har i snitt 10X mer aktive ingredienser enn dagens utbud av skincare produkter.

Huden og kroppen ønsker et høyt innhold av aktive ingredienser. Et høyt innhold av aktive ingredienser tilfører huden positive egenskaper. Alle ingrediensene våre er basert på naturlige og bærekraftige stoffer, som finnes i planter, alger og i havet. De er bærekraftige alternativer til petroleumsbaserte ingredienser, som ofte har negative konsekvenser for menneskers helse og miljøet.

Håvard Lindstrøm, CEO Aqua Bio Technology

Hur tjänar ni pengar?

Avtalene med den amerikanske samarbeidspartneren Restorsea på levering av Aquabeautine XL, har gitt selskapet inntekter på mer enn 150MNOK så langt. Restorsea, som kun fokuserer på produkter og lisensavtaler som tar utgangspunkt i Aquabeautine XL, er eid av PE Investorer som gjennom selskapet har investert mer enn 50 MUSD i forskning og utvikling av Restorseas produkter basert på Aquabeautine XL. Restorsea har bygget hele sitt selskap rundt Aquabeautine XL.

Som vi har sett det siste året (2021) har Restorsea utvidet sin distribusjon på en god måte både via lisensavtaler (salg via andre) og salg av egne produkter. De fikk gjennombrudd med Hydrafacial, et Nasdaq-notert selskap som har distribusjon i ca 85 land, i Q1 2021. Hydrafacial startet å selge produkter med innhold av Aquabeautine XL i februar 2021. I tillegg har de inngått en lisensavtale med LifeMD, tidligere Conversion Labs, som også er et Nasdaq-notert selskap. LifeMD distribuerer i alle stater i US og, slik vi har forstått det, planlegger å lansere produkter inneholdende Aquabeautine XL i 2022.

Videre meldte ABT i november 2021 at Restorsea har fått et nytt gjennombrudd med lansering av egne produkter i Sør Korea, et av verdens største kosmetikkmarkeder. Vi tror derfor at 2022 blir et godt år for Restorsea, som igjen har den konsekvens at ABT også nyter godt av jobben Restorsea har gjort. Det kan skje mye fremover. Restorsea, som er eid av PE investorer på 10-11 året, har økt sitt kjøp av Aquabeautine XL gjennom 2021 og utvidet sin distribusjon inn i 2022.

I tillegg til salg av Aquabeautine XL produserer og distriburer ABT ferdig produserte skincare produkter via distributører. Det er stor interesse i våre nye brands. Vi jobber fortløpende med nye avtaler innen distribusjon. Merk at ABT i praksis eier hele verdikjeden (fra produksjon til distribusjon) av alle våre skincare produkter.

Det er allmenn kjent at det er store marginer i skincare. Oppkjøpet av rettighetene til Moana Skincare og våre nye brands B Natural, Seidr og Seidr clinique, innebærer at ABT også kan tilby en rekke hudpleieprodukter som private label til apotekkjeder, spa- og hudpleiekjeder, parfymerier og andre profesjonelle utsalgssteder samt merkevareeiere nasjonalt og internasjonalt. Selskapet arbeider også med private label-konsepter basert på dette samarbeidet.

Mens utvikling av nye ingredienser er en tidkrevende oppgave med potensielt høy belønning/ reward, representerer markedsføring og salg av hudpleieprodukter umiddelbar og jevn kontantstrøm.

BLI MEDLEM AV IN CHAT GRATIS HER!

När kan försäljningen komma igång på allvar?

Året 2022 blir gjennombruddsåret for distribusjon av våre egne skincare produkter. I løpet av 2020 og 2021 har vi tatt store investeringer, etablert nye produkter og nye distribusjonsavtaler. Den positive effekten av dette bør synes i 2022.

Hur ser er plan ut för att växa?

ABT har en patentportefølje som per nå strekker seg frem til 2032 for produkter fra ABTs proprietære teknologi, inkludert Aquabeautine XL. ABT jobber nå med å bedre forstå hvilke muligheter dette innebærer utover å kun selge til Restorsea. Den ekslusive avtalen Restorsea har hatt med ABT utløper i mars 2022. Dette kan gi ABT store globale muligheter innen videre salg og distribusjon av Aquabeautine XL.

Når det gjelder planer for vekst gjennom våre skincare produkter skjer dette gjennom etablering av nye distribusjonsavtaler. ABTs modell er fordelaktig på den måten at vi ikke konkurrerer med egen distribusjon, samt at denne modellen via distribusjon gjør at ABT ikke trenger å ansette et stort antall mennesker.

Vilka är era typiska kunder?

Våre kunder er enten distributører av skincare, merkevare eiere eller produsenter av skincare.

Vilka geografiska marknader vänder ni er till?

ABT har globalt fokus for både våre skincare produkter og klekkevæske teknologien.

Ser ni något eventuellt behov av ny kapitalanskaffning det närmaste året?

Ikke per nå. Hudpleiemarkedet i Norge og Norden består av mange små og mellomstore aktører. En av ABTs norske distributører alene har om lag 900 underagenter. Vi tror markedet er klart for konsolidering og ABT ønsker å være forberedt på denne prosessen.

Vilka är era viktigaste utmaningar under detta år?

ABT har gode produkter og i snitt bedre produkter enn markedet generelt. ABT har en patentportefølje som per nå strekker seg frem til 2032 for produkter fra ABTs proprietære teknologi, inkludert Aquabeautine XL. Dette er en bransje med store marginer, men også høy konkurranse. Vår største utmaning i 2022 blir å lykkes med distribusjon. Dette er først og fremst et distribusjons case.

Vi tackar Håvard Lindstrøm (VD) Aqua Bio Technology för en mycket intressant intervju!

Bild ovan: Aqua Bio Technology, Dagens Börs teknisk analys (hållbar Skin Care), källa: infront/Dagens Börs
DISCLAIMER Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatternes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt. Personer i eller nærstående Investornytt AS eier aksjer i selskapet.
Picture of Per Stolt

Per Stolt

Per Stolt har jobbet innenfor finansbransjen i Sverige siden 1998, og har jobbet som både aksjemegler, kapitalforvalter og trader. Per Stolt driver idag den svenske finansavisen Dagens Börs med fokus på børs, svenske aksjer og økonomi. Han har drevet med teknisk analyse siden 1994 og han har publisert to bøker om teknisk analyse.
Flere artikler fra Per Stolt
Tagger: Aqua Bio Technology

Relatert Innlegg

Huddlestock-CEO Leif Arnold Thomas om Q3 og veien videre
Aksjer

(+) Huddlestock med comeback etter fall?

04.06.2025
Årets nyttårsraketter: – Kan bli et helsikens baluba
Aksjer

(+) Ukens aksje – et turnaroundcase som bør sees på!

01.06.2025
(+) Er sikker på å vinne andre arbitrasjesak
Aksjer

Teknisk analyse av Zenith Energy: Aksjen til himmels før erstatningsdom

27.05.2025
Neste innlegg

Dagens morgenkommentar fra Global Assets

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?