Investor

(+) Hva gjør kommunikasjonsbyråer for børsnoterte selskaper?

(+) Hva gjør kommunikasjonsbyråer for børsnoterte selskaper?
Hans Geelmuyden blir regnet som en legende og pioner i kommunikasjonsbransjen. Han bygde opp det som i dag heter Geelmuyden Kise. (Bildet av GK grunder er tilfeldig valgt).
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Har du noen gang reflektert over hvilken rolle kommunikasjonsbyråer har i børsnoteringer og i den daglige kommunikasjonen med markedet? Investornytt er så heldig som har fått en tidligere ansatt i et av de store kommunikasjonsbyråene til å fortelle om selskapenes rolle inn mot børsnoterte selskaper og hvordan alt fungerer.

Det er en vakker maimorgen i Oslo møter jeg en person som har vært ansatt i et av landets mest fremtredende kommunikasjonsbyråer. Av hensyn til nåværende arbeidsgiver ønsker han å være anonym.

Det første vedkommende sier er, En ting må du vite, Espen. Å snakke om det etablerte her i Oslo er som å stikke hodet inn i et vepsebol! Man må ha tungen rett i munnen.»

Har du noen gang reflektert over hvilken rolle kommunikasjonsbyråer har i børsnoteringer og i den daglige kommunikasjonen med markedet? Investornytt er så heldig som har fått en tidligere ansatt i et av de store kommunikasjonsbyråene til å fortelle om selskapenes rolle inn mot børsnoterte selskaper og hvordan alt fungerer.

Det er en vakker maimorgen i Oslo møter jeg en person som har vært ansatt i et av landets mest fremtredende kommunikasjonsbyråer. Av hensyn til nåværende arbeidsgiver ønsker han å være anonym.

Det første vedkommende sier er, En ting må du vite, Espen. Å snakke om det etablerte her i Oslo er som å stikke hodet inn i et vepsebol! Man må ha tungen rett i munnen.»

Over en kaffekopp et sted på Aker Brygge møter jeg personen som har jobbet i kommunikasjonsbransjen i mer enn ti år. Nå jobber vedkommende ikke lenger i bransjen. Han jobbet tett med en rekke børsnoterte selskaper både på strategi, kommunikasjon og kontakt med media.

Som skribent har man et ansvar for å sørge for at det man skriver er korrekt. I denne saken vil jeg derfor fokusere på de generelle, grunnleggende prosessene, og forklare hvilken rolle kommunikasjonsbyråer spiller i samfunnet, med særlig vekt på deres innflytelse på Oslo Børs.

Hva gjør kommunikasjonsbyråer?

Målet med denne saken er at leseren skal forstå hva kommunikasjonsbyråer gjør og hvilken rolle de har for børsnoterte selskaper. Investornytt er helt uavhengig og har ikke et samarbeid med noen kommunikasjonsselskaper. Vi er heller ikke eid av noen i Oslo eller har tette relasjoner til noen der.

Strategisk kommunikasjon kommer i mange former og farger, men det er ulike aspekter man har. Dette er noen av dem.

Kommunikasjonsselskaper spiller en viktig rolle i å støtte børsnoterte selskaper med ulike aspekter av deres kommunikasjon og markedsføring. Her er noen av de viktigste tjenestene og funksjonene de tilbyr forklarer kilden som vi heretter kaller Severin.

Investor Relations (IR) tjenester

Man hjelper med å kommunisere selskapets økonomiske resultater og strategiske planer til investorer, analytikere og andre interessenter.

Utarbeider og distribuerer kvartalsvise og årlige rapporter.

Arrangerer konferansesamtaler, investormøter og kapitalmarkedsdager, det er et bredt spekter sier Severin.

Å skrive børsmeldinger har vært en viktig inntektskilde forklarer personen som i mer enn 10 år var en av de skarpeste hodene i bransjen. Det å skrive børsmeldinger høres kjedelig ut, men faktisk ganske morro.

Krisehåndtering:

Utvikle og implementere strategier for håndtering av kriser som kan påvirke selskapets omdømme og aksjekurs.

Gir råd om kommunikasjon under kriser for å minimere negativ mediedekning og gjenopprette tillit.

Det er også en kjensgjerning at særlig kriseledelse om selskapene begynner å bli tom for penger, er en særs viktig del av jobben og kanskje den mest krevende.

Å jobbe i kommunikasjonsbransjen krever pågangsmot, evne og vilje til å tenke annerledes under stress. Ofte kommer kundens behov veldig brått på sier Severin.

Det man ble målt på er å klare å få "ting" til å skje i media. Man er prisgitt å ha gode relasjoner til ulike redaktører i Norge.

Severin til Investornytt

Det å bygge og opprettholde relasjoner med media og nøkkelpersoner for å sikre positiv dekning av selskapet, er helt avgjørende for suksess. Når man tar betalt fra 120.000 kroner til 300,000 kroner i måneden, er det selvsagt store penger involvert og det er en forventning at man skal levere.

Det å skrive om pressemeldinger på en måte som at markedet aksepterer det og får ledelsen til å stå i godt lys, er viktig.

Ofte så har man med grundere og ledere som er ingeniører, som har mangel på kunnskap om kommunikasjon. Dette er en rolle kommunikasjonsbyrå hjelper med og som har vært svært viktig for selskaper på Oslo Børs.

Kommunikasjonsbransjen har over tid vært dyktige og skal ha mye honnør, mange børsnoterte selskaper er ikke kunder hos noen av de stor i Oslo. Det burde de absolutt være. Man har sett ufattelig mange klønete uttalelser og avgjørelser som har utradert aksjonærverdier.

Etiske problemstillinger

Det oppstår en rekke etiske problemstillinger ifølge Severin, det at sluttbruker ikke vet om det er selskapet selv som har formidlet informasjon kan by på utfordringer.

Men generelt er det gode rutiner på at alt godkjennes før det sendes ut pressemeldinger via News Web (Oslo Børs sitt offisielle meldingssystem). Man har også et mandat til å operere på vegne av selskapet.

Kommunikasjonsbransjen er i en unik situasjon med minimalt med innsyn og reguleringer. Et fantastisk mulighetsrom men særdeles mye ansvar til tider. Det er lett å trå feil.

Roger til Investornytt

Det er ingen tvil om at kommunikasjonsbransjen har skapt store verdier for aksjonærer og AS Norge. Det at man hjelper et selskap over tid til å foreta riktige beslutninger og ikke minst hvordan tenker potensielle utenlandske oppkjøpere? Det har vært mange eksempler der – men aldri noe vi får æren for.

Ifølge Severin så er det en fantastisk arbeidsplass, med høyt tempo og muligheter for å påvirke i kulissene. Det gir mersmak.

Det blir litt som forebyggere i etterretningstjenesten – man begynner ikke i kommunikasjonsbyrå for å sole seg i glansen av kunders suksess. Vi skal helst være skjult og unna offentligheten.

De fire store i kommunikasjonsbransjen i Norge er følgende:

TRY er en del av TRY-gruppen, som er Norges største reklame- og kommunikasjonsbyrå. TRY Råd fokuserer på PR, strategisk kommunikasjon, krisehåndtering og samfunnskontakt.

Geelmuyden Kiese er et av de ledende kommunikasjonsbyråene i Skandinavia. Byrået tilbyr et bredt spekter av tjenester, inkludert PR, finansielle tjenester, markedsføring, samfunnsansvar (CSR), og krisekommunikasjon.

Corporate Communications er kjent for sin ekspertise innenfor finansiell kommunikasjon, investor relations, og strategisk rådgivning. De bistår selskaper med kommunikasjon knyttet til børsnoteringer, oppkjøp og fusjoner, samt krisehåndtering.

First House er et ledende kommunikasjonsbyrå i Oslo som tilbyr et bredt spekter av tjenester innen strategisk kommunikasjon og rådgivning. De spesialiserer seg på å hjelpe selskaper, organisasjoner og ledere med å håndtere komplekse kommunikasjonsutfordringer.

Det er særdeles mange dyktige mennesker som jobber i kommunikasjonsbransjen i dag. Og vedkommende kjenner flere personer. Svært dyktige mennesker, som har kontakter i alle medium og advokatkontor. Først å fremst er kommunikasjonsbyrå som en edderkopp med armer inn over alt. Med de fordeler og bakdeler det medfører.

Dette høres kanskje kritisk ut – men viktigheten av å være sitt ansvar bevisst er en nøkkel for at kommunikasjonsbransjen sin legitimitet. Trår man over streken kan man sette hele bransjen i fare. Veldig mange har hatt noen fantastiske år. Volatilitet i markedet og motgang – skaper mulighetsrom for bransjen. Særlig de som er rettet mot Oslo Børs.

Hva er det kuleste dere har gjort?

Det er jo når det er kriser i store selskaper og man går inn og skriver uttalelser til pressekonferanser og hjelper kanskje en leder med å legge en strategiplan.

Sammen med børsnoteringer som kanskje går veldig mye bedre enn ventet er også tilfredsstillende sier Severin.

Jordanes sin børsnoteringsflopp er vel på andre siden av skalaen sier vedkommende – slike ting skal ikke skje.

Media har aldri belyst kommunikasjonsbyråers rolle inn mot finansiell planlegging og kommunikasjon, dette er fordi man er en del av samme økosystem. Man har også etter mange år fått svært gode private relasjoner på tvers av mediehus.

Kommunikasjonsbyrå som jobber inn mot beslutningstakere (politikken) har vært noe belyst, men ikke finansiell kommunikasjon og hvor stor rolle man faktisk har.

Det er rett og slett fordi man er avhengig av hverandre for å levere et godt produkt. Man spiller hverandre gode avslutter Severin.

Espen har jobbet med økonomi og etterretning i mange år i politiet. Espen har holdt foredrag om etterretning og granskning i finans i privat næringsliv. Han har ledet Investornytt satsningen til våren 2025. Han er tidligere profilert oljetrader med høy avkastning og hobby investor på Oslo Børs. Han gikk i April 2025 av som daglig leder i Investornytt og jobber nå som konsulent for både norske og internasjonale selskaper på deltid.
Picture of Espen Teigland
Bjeffet frem av Labrador