Analyse
(+) Hav Group ASA – Kvalitativ analyse
Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.
Hva er HAV Group ASA?
HAV Group ASA leverer, gjennom sine datterselskaper, teknologi og tjenester til maritim og marin industri over hele verden. Selskapet består av HAV Design, HAV Hydrogen, Norwegian Electric Systems og Norwegian Greentech. Selskapet ble skilt ut fra Havyard Group ASA i 2021.
Gjesteskribent:Jesper Engstad
Stilling/Utdannelse: Student til høsten (akkurat ferdig med videregående)Skribentens risikovurdering (1-10 hvor 1 er svært lav risiko og 10 er svært høy risiko): 5Skribentens posisjon: Long Bli medlem for å lese alt innhold på Investornytt! Klikk her for å se våre kampanjerHAV Design:
De har designet over 120 skip som kan dateres helt tilbake til 1992. Deriblant brønnbåtfartøy og fiskefartøy, som henholdsvis skal transportere fisken mer effektivt og lønnsomt i tillegg til å ha god fiskevelferd i brønnbåtene, innenfor sjømatsektoren. I tillegg til nullutslippsferger, lastefartøy og passasjerfartøy som alle, ved hjelp av HAV Design, skal minimere miljøpåvirkningen, innenfor transportsektoren. Til slutt har de også mye erfaring innenfor energisektoren i vindparkservicefartøy og offshore (deriblant subseafartøy, dykkerfartøy og isbrytere) hvor historikken tilsier at de har god kvalitet på skipene, men at de nå jobber for å nå de fremtidige grønne» målene. Hav Design fikk i starten av mai en kontrakt med verdi på 200 millioner med Ørsted.
HAV Hydrogen:
Hav Hydrogen er en totalleverandør av hydrogenbaserte energisystemer for fartøy. Energisystemene er skalerbare, det vil si at de kan modifiseres for å passe flere fartøy. De kan også installeres både på nyskip og på gamle. HAV Hydrogen fikk nylig godkjenningen fra DNV og Sjøfartsdirektoratet om lagring av flytende hydrogen under dekk. HAV Hydrogen blir dermed en av de første selskapet som får denne myndighetsgodkjenningen Denne teknologien rundt Hydrogen PEM Celler kan gjøre at fartøy kan forflytte seg over lengre distanser med null utslipp.
Norwegian Electric Systems:
NES er en totalleverandør av bærekraftig energidesign og smartkontroll for et bredt spekter av fartøyer i det globale marinemarkedet. De integrerer også batterier i skip (ref. Havila Kystruten og en av verdens største batteripakker), ladestasjoner på kai, selvlæring og autonom skipsfart. 18. februar børsmeldte HAV Group ASA at NES hadde fått en kontrakt på omtrentlig 100 millioner kroner (mellom en femte- og sjettedel av børsverdien til hele HAV Group).
Norwegian Greentech:
NGT leverer rensesystemer av ballastvann til små- og mellomstore skip, samt vannbehandlingssystemer for fiskebærere og landbasert akvakultur. 25. februar ble det børsmeldt at NGT fikk godkjent sitt ballastvannrensesystem av US Coast Guard (USCG) noe som gir NGT tilgang til et enormt nytt marked ettersom amerikanske myndigheter krever USCG-sertifisering på alle amerikanske skip og internasjonale fartøy som skal anløper amerikanske havner. Dette betyr altså at NGT sine systemer nå kan installeres og utnyttes av alle skip.
Sektorens vekstpotensiale
Det er åpenbart at verden er i starten av det grønne skiftet», men at verden fremdeles vil være avhengig av olje og skitten» energi i flere tiår fremover. FNs klimapanel har dog vært ute og sagt at tiden er i ferd med å renne ut.
Tyskland har også vært ute og sagt at de skal bruke 200 milliarder euro på klimatiltak fram til 2026. Pengene skal brukes på å kutte CO2-utslipp fra industrien, satse på hydrogen som drivstoff, bygge ladestasjoner til elbiler og andre tiltak. Noen punkter som treffer HAV Groups ekspertise.
Etter situasjonen i Ukraina har også EU innsett at de er for avhengige av russisk olje og gass. De høye energiprisene fører til at grønn energi er blitt mer konkurransedyktig. Produksjonen av fornybar energi trappes opp. EU-kommisjonen vil også ha økt produksjon og import av biometan og fornybart hydrogen. Energieffektive fartøyer som går på hybrid-, batteri- og hydrogenenergisystemer vil bli viktig innenfor den maritime virksomheten.
I marinemarkedet er nok Norge litt fremfor bølgen. Allerede i 2026 blir det satt krav om nullutslipp for å seile i Geirangerfjorden, og det blir sannsynligvis ikke den siste lokalisasjonen med slike krav. Fra 2017 har det vært krav om rensesystemer (ballastvann) i alle nybygde skip og eldre skip har frem til 2024 å få ettermontert systemene, derfor var USCG-godkjennelsen svært viktig NGT. NGT vil trolig installere enormt med rensesystemer fram mot 2024 før det vil avta, og inntektene vil komme fra vedlikehold og service.
I årsrapporten står det The global trends in energy optimization and actions to combat climate change are beneficial to the HAV companies, which are experts in guiding the maritime industry in the green shift.»
I Board of Directiors Report kommer det frem “Global megatrends with ambitious goals and increasingly stringent environmental requirements provide incentives and requirements for the maritime industry to reduce its environmental footprint considerably. – HAV is well established with references, customer base, order back log, renowned knowledge, technology and products within digitalisation and sustainability for contributing to the green shift in the maritime industries”
Med andre ord vil både selskapet og jeg påstå at det er enorme vekstutsikter for HAV Group ASA med tanke på verdens klimasituasjon i dag og hvilke tiltak som gjøres av I-land omkring i verden. Det er åpenbart at HAV Group ASA opererer innenfor en raskt-voksende industri som kommer til å vokse i årene fremover. Hvor HAV Group ASA leverer fremtidsrelevant teknologi som ikke minst er bra for verden.
Markedsrisiko
Etterspørselen av maritim teknologi avhenger selvsagt av de underliggende industriene som igjen påvirkes av eksterne faktorer som HAV ikke kan gjøre noe med: Spesielt etterspørselen etter nye skip som igjen avhenger av aktiviteten innenfor ett hvert enkelt maritimt segment, eksempel: LNG, containershipping, tank o.l. Disse avhenger igjen av globale faktorer som for eksempel OPECs avgjørelser. Etterspørselen etter nye båter innenfor sjømatsektoren avhenger mye av regulatoriske faktorer. Totalt sett vil en synkende etterspørsel av nyskip generelt sett være negativt for selskapet.
Selskapet er også totalt avhengig av å vinne kontrakter med gunstige fortjeningsmuligheter med gode marginer. Av den grunn må tjenestene til selskapet være top notch». Den beste hedgen mot inflasjon er å være den beste i sitt område. Dette gjelder selvsagt også når inflasjonen er på normale nivåer. Er du best får du de beste kontraktene.
Ledelse:
Mr. Gunnar Larsen |
Chief Exec. Officer |
Mr. Pal Aurvag |
Chief Financial Officer |
Mr. Mert Unlusan |
Managing Director of NES Turkey |
Mr. Stig Magne Espeseth |
Managing Director of HAV Design AS |
Mr. Kristian Osnes |
Managing Director of HAV Hydrogen AS |
Mr. Geir Larsen |
Managing Director of Norwegian Electric Systems AS |
Mr. Havard Gjelseth |
Managing Director of Norwegian Greentech AS |
Selve ledelsen holdt per 4. januar 2022 129 171 aksjer i selskapet. Det tilsvarer 0,38% av alle aksjene i selskapet. Hvis en tar med styret (nedenfor) sitter de med totalt 1 496 445 aksjer som tilsvarer 4,36% av aksjene. HAV Group ASA sitter i skrivende stund selv med omtrentlig 700 000 aksjer selv. I tillegg til at Havyard Group ASA, selskapet HAV Group ASA ble skilt ut fra i 2021, sitter på omtrentlig 33% av aksjene i selskapet. Totalt sett sitter innsidere da med nesten 40% av alle aksjene i selskapet.
Mr. Vegard Sævik |
Chairman of the board |
Mrs. Hege Sævik Rabben |
Board member |
Mr. Helge Atle Simonnes |
Board member |
Mrs. Vibeke Fængsrud |
Board member |
Mr. Tore Hopen |
Board member |
Mrs. Anita Fjørtoft |
Board member – employee representative |
Mr. Kjell Ripe |
Board member – employee representative |
Konkurransefortrinn
Byttekostnader:
Når et fartøy først dedikerer seg til en eller flere av systemene til HAV Group ASA sine datterselskaper vil HAV Group ASA være sikret inntekter fra det samme fartøyet i flere år fremover i form av service og vedlikehold. Derfor vil det å få nye kunder i seg selv være en essensiell del av framtiden. Her har HAV Group ASA et tydelig konkurransefortrinn ettersom de er leverandør i flere steg. Dette vil gjøre det enklere for kunden ettersom kunden har færre leverandører å forholde seg til, noe som jeg kommer tilbake til når jeg skal se på et eventuelt oppkjøp.
Teknologiske fortrinn:
HAV Group ASA fikk som nevnt godkjennelsen av USCG noe som åpner et enormt marked for datterselskapet NGT, i tillegg fikk HAV Hydrogen nylig godkjennelse fra DNV om lagring av hydrogen under dekk, og ble dermed et av de første selskapene med denne godkjennelsen. Teknologien utvikles stadig og det investeres mye i å utvikle teknologien ytterligere for å kunne levere den beste og grønneste» teknologien. HAV Group ASA kan få fordelen av å være en First mover» i levering av systemer som bruker hydrogen som drivstoff i det maritime markedet.
Hindringer for konkurrenter:
HAV Group ASA ligger langt fremme i løypa sammenlignet med konkurrenter, spesielt med tanke på HAV Design. Det tar enormt lang tid å bygge opp en portefølje på over 120 design, en slik erfaring vil ta år for konkurrenter å opparbeide seg. I tillegg ligger HAV Group ASA langt fremme når en ser på godkjennelser. HAV Hydrogen fikk nylig sin godkjenning fra DNV for lagring av hydrogen, en prosess som vil ta lang tid for konkurrenter.
Oppkjøp?
Siden november har HAV Group ASA kjøpt tilbake egne aksjer som selskapet hintet om at skal brukes som oppgjørsmiddel i kjøp av et femte selskap under HAV Group ASA paraplyen. Noe selskapet selv hintet om helt tilbake i august. Tilbakekjøpene er i og seg selv svært positive med tanke på aksjekursen til selskapet, men spesielt når de er tiltenkt kjøp av et nytt selskap og videre vekst. HAV Group ASA kjøpte nylig opp resterende aksjer i NGT og betalte i HAV Group ASA aksjer verdsatt til ca. 18kr. I andre analyser (ref. Eirik Kielland Olsen) og diskusjoner på diverse fora har det blitt synset om at dette selskapet kan være med å styrke HAV Group ASA sin posisjon som totalleverandør. Det har da blitt synset om ett oppkjøp av et selskap som kan levere batteripakker for å styrke posisjonen som totalleverandør.
HAV GROUP ASA KVANTITATIV ANALYSE
Alle tall er hentet fra kvartalsrapporter, årsrapport, børsdadta.se og YahooFinance
Omsetning / Revenue
I 2019 var omsetningen på 811 MNOK, i 2020 645 MNOK, og senest i 2021 915 MNOK. En årsak til nedgangen i 2020 vil av aller høyeste sannsynlighet være Covid-19. Hvis vi dog ser bort i fra koronaåret» har vi en omsetningsvekst på 12,8%, som allikevel vil tilsi en 6,2% årlig omsetningsvekst til tross for koronaåret.
Selskapet har satt som mål, en omsetning på 1,3 milliarder i 2025. I løpet av perioden 2022-2025 er målet at omsetningen skal øke ytterligere 42%. Dette tilsvarer en CAGR (Continual Annual Growth) på 9,2%. Altså en høyere vekstfart enn i perioden 19-21. Igjen har selskapet dog hatt en tendens til å levere over guiding.
I mine estimater estimerer jeg at veksten vil øke år for år på grunn av diverse nye lover, regler og krav myndigheter vil komme med i fremtiden. Historisk har selskapet som regel prestert bedre enn de guidingen. Men i mine estimater tar jeg hensyn til guiding.
Profit / Overskudd
Resultatet for året 2019 var -69,7 MNOK, i 2020 ble resultatet 25,7 MNOK, og i 2021 88,0 MNOK. Årsresultatet i 2020 ble betraktelig bedre enn i 2019 til tross for en omsetning som nesten var 20% lavere. Marginene har altså bedret seg fra 2019 til 2020, og de styrket seg ytterliggere fra 2020 til 2021.
Nettomarginene var henholdsvis, -8,6%, 4,0% og 9,6%. Etter hvert som det stilles flere krav fra myndigheter samt et større fokus på grønn» havfart vil det komme flere oppdrag. Da handler det om å være beste aktør slik at en får oppdragene med best marginer. Av den grunn tror jeg at nettomarginen vil styrkes over de neste årene. Nettomargin TTM er 10,8% og jeg tror den vil styrkes ytterligere.
Overskuddet vokste med hele 242% og marginene med 140% (eller 5,6 prosentpoeng om du vil). I takt med en økt guiding på omsetning og et tydelig arbeid for å kostnadseffektivisere businessen kan en se for seg en videre vekst i overskuddet flere år fremover.
I mine estimater har jeg antatt en EBIT-margin på 10%, litt lavere enn de to forgående årene, men fremdeles stabil omkring 10%.
Multipler
HAV Group ASA prises i dag til en PE på 6.4 og ifølge mine estimater til en PE på 4.8, 4.3 og 3.8 i henholdsvis 2022, 2023 og 2024. Dette er etter min mening en total feilprising som har en omsetningsvekst på 9,2%, samt en estimert inntjeningsvekst på 21,6%, 11% og 14,5% de neste tre årene.
En fair» PE multippel for et selskap som vokser slik burde minimum være 15. Personlig mener jeg dog en god del høyere. Av den grunn er multippelekspansjon en vesentlig del av investeringscaset. Hvis HAV Group ASA skal prises til en PE på 15, basert på earnings TTM, i dag vil det tilsvare en aksjekurs på 37,5 NOK.