Det dramatiske flykrasjet i India har rystet luftfartsmarkedet og satt ny fart i debatten om flysikkerhet, leveranser og markedsbalanse. Men hvor stor er egentlig effekten på Norwegian? Og hvordan påvirker hendelsen Boeing versus konkurrenter som satser på Airbus? Pareto Securities-analytiker Marcus Gavelli forklarer.
Flyulykken i India, der et Boeing 787–8 Dreamliner fra Air India var involvert, skapte raskt uro på børsene. Flyet var på vei til London og motorene feilet under avgang.
Flyet nådde rundt 190 meters høyde, med en hastighet på 322 kilometer i timen da det styrtet.
— Aksjene falt jo mye på det. Det tok på hele det europeiske flysentimentet, sier Gavelli.
Slike hendelser fører nesten alltid til skjerpet fokus på flyteknologi, sikkerhetsstandarder og regulatorisk kontroll. For Boeing, som allerede har vært gjennom flere år med kvalitets- og leveranseproblemer, kommer ulykken ubeleilig.
— Du kan argumentere for at det blir stilt spørsmål til nåværende flyteknologi. Og at leveransene av fly tar enda lengre tid. At det blir enda en kvalitetssjekk med ingeniørene nå, sier han.

Boeing under press – men Norwegian kan likevel tjene på det
Norwegian har valgt Boeing som hovedleverandør. På kort sikt kan dette gi utfordringer dersom ulykken fører til ytterligere leveranseforsinkelser.
— I fjor så vi at aktører som hadde planlagt å øke kapasiteten, men ikke fikk levert fly i tide, måtte øke bruken av wet lease – noe som tynger kostnadene, forklarer Gavelli, forklarer Gavelli.
Wet lease er en dyr nødløsning der flyselskapet leier både fly og mannskap, ofte med vedlikehold og forsikring inkludert. Dette gir høyere kostnader per flyvning enn å bruke egne fly og ansatte, og reduserer lønnsomheten.
Airbus sliter mer enn Boeing
Likevel er bildet ikke bare negativt for Norwegian. Selskapet har allerede fått levert mange nye fly og står i en langt bedre posisjon enn flere konkurrenter som fortsatt venter på sine leveranser fra Airbus.
— Airbus var samme uken ute og sa at de sliter. De har problemer med motorer, reservedeler og nok ansatte.
SAS, Lufthansa og Widerøe bruker Airbus som leverandør.
— Hvis Boeing faktisk lykkes med å øke produksjonen, vil Norwegian kunne øke kapasiteten inn i et strammere marked, sier Pareto-analytikeren.
I tillegg peker han på at de nye flyene kan gi 15 prosent lavere drivstoffkostnader, som vil styrke marginene.
— Ser du på Boeing mot Airbus nå, så har Boeing kommet ut og sagt at de er on track. At de fortsetter å stå på guidingen sin, sier han.
Dette betyr at Norwegian – i motsetning til mange konkurrenter – kan øke kapasitet, forbedre effektiviteten og kutte kostnader, mens andre fortsatt venter.
— Gitt at etterspørselsbildet forblir robust, skal fallende kapasitetsvekst gi rom for billettprisøkninger. En fornyelse av flåten vil samtidig redusere drivstofforbruket, noe som bør resultere i økt lønnsomhet, avslutter Gavelli, avslutter Gavelli.
