EQON ble for første gang introdusert for Investornytts lesere som består av en kjernegruppe på 15,000 investorer over hele Norge for to uker siden. Tirsdag denne uken åpnet emisjonen hos folkefinansieringsselskapet Dealflow med base på bryggen i Bergen. Knappe to døgn etter kan selskapets styreleder være svært fornøyd med resultatet i et knallhardt kapitalmarked. Investornytt tok en rask prat med Mikal Løvik på telefon.
Gratulerer med en vellykket emisjon hvordan føles det?
Det er fantastisk og oppløftede, vi har nådd målet vårt i rekordfart noe som er moro.
Gitt interessen så kunne jo dere åpenbart hentet penger i VC segmentet, var dere ikke litt skeptisk å hente kapital nå via folkefinansiering?
Vi startet å sparre litt rundt dette med crowd-funding og syntes det hørtes ut som en spennende og lærerik måte å hente kapital på, etter å ha forhørt oss litt med bekjente fikk vi anbefalt DealFlow som den mest seriøse aktøren. Opplevelsen har vært at DealFlow har et solid og kunnskapsrikt team som matchet godt våre verdier og vårt tankesett.
Hvordan var forventingene før lansering?
Siden dette var helt nytt for oss og vi var veldig klar over at kapitalmarkedet er på sitt kjøligste på lang lang tid var vi selvsagt litt nervøs for hvor stor suksess det vil være å henvende seg til private investorer heller enn store kapitalmiljøer.
Med tanke på inflasjon og økte renter etc var vi rett og slett litt usikker på hvor villig folk var til å investere nå, men når du har troen på caset ditt så får du automatisk også troen på at du skal få til en emisjon også innerst inne.
Etter møte med deg i Investornytt begynte vi å føle mer på at dette virkelig kunne gå veien. Det å få gehør og følelsen av at noen tror på deg, får man selvtillit til å hente penger selv i et krevende marked.
Hva har dere gjort siste dagene i lys av den oppløftende prosessen?
Det har vært noen hektiske uker med telefoner, mailer og møter dag og kveld – å hente kapital er ikke en åtte til fire jobb. Parallelt med å snakke med potensielle investorer har vi også brukt tid på momentet i å ha en kampanje på nett, til å skape oppmerksomhet rundt caset i andre viktige miljøer. Administrasjonen i EQON har jobbet på mot kunder og marked, og vi andre har reist både på Venture konferanse i Trondheim sist uke, og møter med noen av de største VC miljøene i flere norske byer for å starte en dialog og en reise hvor de rette aktørene er klar for å vurdere caset når tiden er moden.
Dere meddelte via Dealflow i dag at dere utvider til 18 millioner, hva er tanken med det?
Fra vi åpnet for tegning på Tirsdag formiddag, har interessen vært overveldende – og siden prospektet tillater å utvide til inntil 20 MNOK tenker vi at det er fint å kunne slippe flere til, men vi stenger uansett emisjonen som planlagt på Tirsdag som kommer.
Har dere fått mange henvendelser og oppmerksomhet dere kanskje ikke trodde på forhånd?
Vi opplever at det å få omtale i Investornytt har vært veldig bra for gangen i emisjonen – det er detaljert og informasjonsrikt og utdypende om både Team, Marked, Produkt etc. Det å få objektiv omtale uten noe form for motiv eller motytelser, er vi veldig glad for. Vi ser jo at Investornytt har en svært bra rekkevidde innenfor retailmarkedet, men også større privatinvestorer som har tegnet har nevnt at artikkelserien gav et fint innblikk i EQON og vår business modell.

Hva gjør dere i selskapet nå neste uke? Nå har dere alle grunnet til å gi gass og har skaffet kapital, kan du si noe om viktigheten av dette for å lykkes?
Som jeg var inne på i intervjuet sist uke handler det nå om å levere, imponere og levere igjen. Vi skal ut å snakke med kunder, få signert opp avtaler og levert systemer. Det er oppskriften på suksess. Deretter starter ekspansjonsfasen og få rullet Eqon One ut i verden i stor skala.
EQON har gått fra et selskap få retail visste om for 2 uker siden til å være på alles lepper denne uken, hvordan opplever dere dette?
Det har overgått våre forventninger til de grader! Vi er stolt over å ha et konsept andre tror på, og ikke minst et team folk tror på. Effekten av så stor oppmerksomhet kan være så mangt, vi ønsker å bruke det som et ytterligere moment til å få fart på alle aktiviteter inn i 2023.
Kan du avslutningsvis si noe om hva tilbakemeldingene fra kundene er nå? Dere har vel en avtale med COSL?
For å sitere COSL «I COSL har vi et styreprinsipp som sier «Always do better», noe som ligger i grunn når vi jobber med å ta ned utslipp, og som gjør at vi opererer de mest miljø og energieffektive riggene i Nordsjøbassenget.
Det å jobbe tett med teknologiselskaper for å finne nye og smartere måter å drifte riggene på, er avgjørende for oss. EQON`s kompetanse og teknologi tilfører akkurat dette, og kan gi oss mulighet til å realisere ytterligere besparelser i energiforbruk og CO2 utslipp. Dette har Torfinn Kalstø i COSL Drilling gitt oss tilbake melding om.
Det gir inspirasjon.