Analyse

(+) Dybdeanalyse av Stainless Tankers, Del 1

Oslo Børs svakt opp – satte ny rekordnotering
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Skrevet for Investornytt av Kristoffer Stranden, student ved NHH. Analysen ble først postet 16.07.

Stainless Tankers ble etablert i 2022 og er morselskapet i en konserngruppe. Selskapet er et rederi som driver innen transport- og logistikkbransjen, og spesialiserer seg på å tilby sjøtransport av kjemikalier over hele verden. De har en flåte på ni rustfrie stålskip, hvor hvert skip har omtrent 20 000 dødvekttonn i bæreevne. Dette gir altså en eksponering for pure-play» på rustfritt stål kjemikalietankere. Allerede i 2023 kom en sentral milepæl for selskapet da det ble børsnotert på Euronext Growth Oslo.

Flåten blir forvaltet av en investeringsforvalter som har sitt fokusområde på skipsfart- og offshoreindustrien. Forvalteren heter Tufton, og har per dags dato over 1,5 milliarder dollar i forvaltede eiendeler fordelt på flere fond. Hovedfokuset ligger i å maksimere inntjeningen for å så kunne distribuere ut overskuddet fra driften til aksjonærene.

Stainless Tankers har en flåte av kjemikalietankere som er klassifisert som IMO-2. IMO-2-fartøyene utgjør en betydelig del av det globale markedet for kjemikalietankere og denne delen forventes å vokse raskere i verdi og volum sammenlignet med andre typer kjemikalietankere (IMO-1 og IMO-3). Denne veksten kan tilskrives den omfattende bruken av IMO-2-tankere til transport av vegetabilske oljer og fettstoffer, samt ulike typer kjemikalier, inkludert alkaner, alkylamider og alkoholer.

Skrevet for Investornytt av Kristoffer Stranden, student ved NHH. Analysen ble først postet 16.07.

Stainless Tankers ble etablert i 2022 og er morselskapet i en konserngruppe. Selskapet er et rederi som driver innen transport- og logistikkbransjen, og spesialiserer seg på å tilby sjøtransport av kjemikalier over hele verden. De har en flåte på ni rustfrie stålskip, hvor hvert skip har omtrent 20 000 dødvekttonn i bæreevne. Dette gir altså en eksponering for pure-play» på rustfritt stål kjemikalietankere. Allerede i 2023 kom en sentral milepæl for selskapet da det ble børsnotert på Euronext Growth Oslo.

Flåten blir forvaltet av en investeringsforvalter som har sitt fokusområde på skipsfart- og offshoreindustrien. Forvalteren heter Tufton, og har per dags dato over 1,5 milliarder dollar i forvaltede eiendeler fordelt på flere fond. Hovedfokuset ligger i å maksimere inntjeningen for å så kunne distribuere ut overskuddet fra driften til aksjonærene.

Stainless Tankers har en flåte av kjemikalietankere som er klassifisert som IMO-2. IMO-2-fartøyene utgjør en betydelig del av det globale markedet for kjemikalietankere og denne delen forventes å vokse raskere i verdi og volum sammenlignet med andre typer kjemikalietankere (IMO-1 og IMO-3). Denne veksten kan tilskrives den omfattende bruken av IMO-2-tankere til transport av vegetabilske oljer og fettstoffer, samt ulike typer kjemikalier, inkludert alkaner, alkylamider og alkoholer.

Selskapet opererer i et marked som ser en økende etterspørsel etter kjemikalietransport. Markedet for kjemikalietankere er kjennetegnet for sin volatilitet, noe som kan tilskrives rekke faktorer. Dette er for eksempel globale handelsstrømmer, endringer i reguleringer og miljøstandarder, samt kapasitetsjusteringer i flåten. Noe av det spesielle med STST, er at de har valgt å fokusere på rustfrie stålskip. Disse har høyere motstandsdyktighet mot korrosjon. Det betyr at det tar lengre tid før metallet i skipet blir nedbrutt på grunn av den kjemiske reaksjonen med miljøet rundt.

Marked

Først og fremst må vi dykke dypere ned i hvordan markedet til kjemikalietankere er oppbygd. Det globale markedet for kjemikalietankere er segmentert etter 4 faktorer. Dette er produkttype, flåtetype, flåtestørrelse og geografisk dekning. Når det kommer til flåtestørrelse har vi innlandskjemikalietankere (1000 – 4999 dwt), kystkjemikalietankere (5000 – 9999 dwt) og dyphavskjemikalietankere (10 000 – 50 000 dwt). Av disse er det dyphavskjemikalietankerne som har størst markedsandel, noe som skyldes deres evne til å kunne frakte store mengder kjemikalier over et store avstander. STST sine skip har omtrent 20 000 dwt i bæreevne, noe som gjør betyr at deres skip tilhører denne siste kategorien.

Hva kommer veksten i dette markedet av?

Noe av det mest sentrale for veksten til dette markedet, er utviklingen av kjemisk industri. Gitt at denne industrien vokser, altså at produksjonen av kjemiske produkter øker, har en fått synergieffekter over på transportindustrien. Etterspørselen etter transportkapasitet innenfor kjemikaliesegmentet har dermed økt. For å komme med et spesifikt eksempel, forventes det å bli voksende etterspørsel etter blant annet vegetabilske oljer, noe som igjen vil være med på å drive dette markedet.

Samtidig har vi store eksportland som Kina, Russland, Tyskland og USA i dette segmentet, noe som igjen underbygger hvor stort dette markedet er. Disse bidrar signifikant til den globale handelen gjennom kjemikalietankere.

Kjemikalietank i ulike regioner

Når en ser på dette markedet fra et geografisk standpunkt, kan en dele det inn i Nord – Amerika, Europa, Asia – Stillehavsregionen og resten av verden.

Det største markedet er Asia-Stillehavsregionen har den største markedsandelen. Dette har kommet av at det har hatt en rask utvikling i petrokjemisk industri og økte investeringsbudsjetter. I tillegg har økende BNP i fremvoksende økonomier (eks: India, Kina og Singapore) bidratt til å ytterligere forsterke etterspørsel etter kjemikalietransport.

Nord-Amerika er den delen som kommer etter Asia – Stillehavsregionen i markedsandel. Dette geografiske området sin vekst har vært støttet av veksten i skifergassindustrien og økt produksjon av kjemiske produkter. Vi har også sett at amerikanske produsenter har ekspandert til asiatiske og europeiske markeder, noe som igjen fører til lengre fraktruter og økt etterspørsel etter kjemikalietankere.

Grafen til venstre viser transitter av kjemikalietankere gjennom Panama- og Suezkanalene fra januar 2021 til mars 2024, målt i tusen dødvekttonn (DWT). Vi ser her at den blå linjen representerer passasjerer gjennom Suezkanalen, mens den røde linjen representerer passasjerer gjennom Panamakanalen. Det har altså vært en generell nedgang i antall passasjerer gjennom begge kanalene, særlig i slutten av perioden. Dette skyldes den geopolitiske uroen som har tatt plass. Selv om forstyrrelser har blitt redusert, forblir antallet transitter lavt. Vi ser dog at vi har fått en viss bedring siste tiden, men situasjonen i har ikke endret seg stort den siste tiden.

Grafen til høyre viser den globale fraktrateindeksen for kjemikalier, hvilket viser gjennomsnittet av 23 globale ruter (målt i dollar per tonn) Fra januar 2021 til april 2024 ser vi en betydelig økning i fraktratene, og indeksen er faktisk all-time high» mot slutten av perioden. Denne økningen indikerer at kostnadene for å transportere kjemikalier har økt betydelig. Som vi var innom tidligere skaper økt etterspørsel og få nye skip som entrer markedet en tilbud-/etterspørsel-situasjon som drar likevektsprisen oppover.

Stainless Tankers og Womar-poolen

Stainless Tankers er med i Womar-poolen, noe som betyr at selskapet er med i en kommersiell tankskip-pool som er administrert av Womar (Worldwide Maritime). Det å være med i en pool gjør at skipene kommersielt sett blir operert som en enhet sammen med andre skip i poolen. Dette gjør det at en kan optimalisere utnyttelse av flåten siden en kan planlegge basert på samlet kapasitet og etterspørsel. I tillegg bidrar denne deltakelsen til økt markedsadgang, noe som potensielt gjør at Stainless Tankers får tilgang til et større marked og potensielt bedre TCE enn de kunne oppnådd på egen hånd.

Grafen her viser sammenhengen mellom Clarksons kjemiske fraktindeks og Womar TCE-indeks fra november 2020 til mai 2024. Clarksons kjemiske fraktindeks representerer fraktratene for kjemikalier, mens Womar TCE-indeks viser Time Charter Equivalent (TCE) rater for kjemikalietankere. Når en er med i en pool, blir inntektene fra kontraktene samlet og fordelt blant poolmedlemmene basert på en avtalt måte (De har blitt enige på forhånd). Som viser har indeksene fulgt en lignende trend, og vi ser betydelige økninger fra midten av 2021 til begynnelsen av 2023, en nedgang mot slutten av 2023, og en ny oppgang inn i 2024. Denne korrelasjonen indikerer at når fraktratene for kjemikalier øker, stiger også TCE-ratene. Dette viser en sterk signifikant sammenheng mellom markedspriser og inntjeningspotensialet for kjemikalietankere.

Forlengede handelsruter og problemene som har kommet som følge av reduserte transitter gjennom viktige kanaler (Panama og Suez) har forsinket den positive effekten på TCE-ratene. Det har altså tatt tid før økningen i fraktrater fullt ut har blitt reflektert i TCE-ratene for rederiene. Så når en ser på regnskapet til selskapene i dette markedet, ser en hvordan forsinkelsen har påvirket inntjeningen på kort sikt.

Videre ser vi også at den vedvarende økningen i fraktrater har begynt å legge press oppover på inntjeningen til rederiene. Selv om vi så forsinkelser tidligere, ser rederiene nå økt inntjening som følge av høyere fraktrater. Selskapet var tydelige i sin Q1- presentasjon på at de forventet at TCE-ratene vil fortsette å stige og nærme seg fraktratene på grunn av kapasitet – situasjonen i markedet. For å tydeliggjøre, begrenset tilgjengelig kapasitet bidrar til at prisene forblir høye, noe som øker inntjeningen for rederiene.

Flåten

Flåten til Stainless Tankers består av 9 skip som er bygd mellom 2003 og 2017. Disse har i all hovedsak kommet fra verft i Japan. Alle skipene i flåten er utstyrt med baugthrustere og nitrogengeneratorer. I tillegg har skipene segregasjoner som varierer fra 20 til 26, altså antallet separate tanker eller lasterom på skipet som kan brukes til å frakte kjemikalier samtidig. Disse er isolerte slik at en tar vekk risikoen for krysskontaminering, noe som er helt essensielt når en skal frakte kjemikalier. Samtidig skaper det stor grad av fleksibilitet, siden en kan frakte forskjellige kjemikalier på samme tid.

Flåteutvikling

I første kvartal 2024 var nybestillinger i markedet bortimot ikke-eksisterende. Ordreboken var stående på omtrent 7% av den globale flåten. Når en ser fremover i tid, er det for perioden 2024-2026 planlagt leveranser av J19-tonnasje, hvor 15 skip av totalt 43 for segmentet 10-25k DWT er forventet levert.

Leveringstiden ved verft for rustfritt stål er nå oppe i tre år. Dette betyr at nye skip bestilt i dag ikke vil være operative før om flere år. Leveringstiden kan og medføre implikasjoner, eksempelvis kan den føre til flaskehalser i kapasiteten på kort sikt, men også bidra til å holde overkapasitet i sjakk. Det er vanskelig å få dette til å perfekt balansere, noe som er med på å skape volatilitet i markedet. Samtidig forblir planlagt skraping av skip stort sett uendret. En ser nå i markedet at flere skip har en økende aldersprofil og en voksende backlog av skrapingskandidater. Det indikerer at flere eldre skip forventes å bli tatt ut av drift i tiden fremover.

Konkurransefordeler?

Videre skal vi gå inn på de punktene jeg mener er mest sentrale for å gå Stainless Tankers en konkurransefordel i sitt marked.

IMO-2 Flåte
Selskapet har en spesialisert flåte bestående av IMO-2 kjemikalietankere. Disse tankerne er designet for å transportere et bredt spekter av kjemikalier, inkludert vegetabilske oljer, industrielle syrer, og rene petroleumsprodukter. IMO-2 klassifiseringen gir selskapet en fordel i forhold til fleksibilitet og muligheten til å frakte ulike typer laster.

Rustfrie ståltanker
Alle skipene i flåten er utstyrt med rustfrie ståltanker. Disse tankene har høy motstandsdyktighet mot korrosjon, noe som gir lengre levetid og lavere vedlikeholdskostnader. Rustfrie ståltanker er essensielle for å frakte korrosive kjemikalier trygt. Denne egenskapen reduserer også risikoen for forurensning og tap av last, noe som kan ha store økonomiske og miljømessige konsekvenser. På denne måten er det også et forbyggende tiltak.

Baugthrustere og Nitrogengeneratorer
Flåten er utstyrt med baugthrustere og nitrogengeneratorer. Dette er med på å gi økt manøvrerbarhet og sikkerhet under lasting og lossing av kjemikalier. Baugthrustere gjør det lettere for skipene å navigere i farvann og havner, mens nitrogengeneratorer bidrar til å forhindre brann- og eksplosjonsfarer ved å erstatte luft i tankene med nitrogen. Dette øker sikkerheten og effektiviteten i driften, noe som kan tenkes å være viktig i transport av farlige kjemikalier.

Medlemskap i Womar-poolen
Selskapet har også medlemskap i Womar-poolen, hvilket gir dem tilgang til et større marked og bedre utnyttelse av flåten. Ved å operere kommersielt sammen med andre skip i poolen, kan selskapet optimalisere flåteutnyttelsen og maksimere inntjeningen. Dette samarbeidet gir også fordeler som økt markedsadgang og bedre forhandlingsevne, noe som potensielt kan resultere i høyere TCE-rater.

Kilder:

Gå videre til del 2
Bjeffet frem av Labrador