Analyse

(+) Dybdeanalyse av 24SevenOffice – del 1

Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Denne analysen er skrevet av Kristoffer Stranden.

Introduksjon

24SevenOffice Group AB er et svensk selskap med hovedkontor i Stockholm, Sverige. Selskapet ble grunnlagt i 1997 under navnet Multi Marketing AS og har siden den gang utviklet seg til å bli et ledende B2B SaaS-selskap. Selskapet tilbyr en rekke modulbaserte programvareløsninger for regnskap, ERP (Enterprise Resource Planning) og forretningstjenester som automatiserer ulike prosesser ved hjelp av kunstig intelligens. Dette inkluderer blant annet løsninger innefor regnskap, produksjon, lønnshåndtering, reiser og utlegg, fakturering, påminnelse- og inkassohåndtering, klimaregnskap, HR, Business Intelligence», tidsregistrering, CRM (Customer Relationship Management), prosjektstyring og MRP (Material Resource Planning) med avansert logistikk. Selskapet har primært siktet seg inn på å betjene det nordiske markedet, men har også tilstedeværelse i USA. Når det kommer til hvem som er kundene, er dette både små, mellomstore og store bedrifter, samt regnskapsbyråer.

Denne analysen er skrevet av Kristoffer Stranden.

Introduksjon

24SevenOffice Group AB er et svensk selskap med hovedkontor i Stockholm, Sverige. Selskapet ble grunnlagt i 1997 under navnet Multi Marketing AS og har siden den gang utviklet seg til å bli et ledende B2B SaaS-selskap. Selskapet tilbyr en rekke modulbaserte programvareløsninger for regnskap, ERP (Enterprise Resource Planning) og forretningstjenester som automatiserer ulike prosesser ved hjelp av kunstig intelligens. Dette inkluderer blant annet løsninger innefor regnskap, produksjon, lønnshåndtering, reiser og utlegg, fakturering, påminnelse- og inkassohåndtering, klimaregnskap, HR, Business Intelligence», tidsregistrering, CRM (Customer Relationship Management), prosjektstyring og MRP (Material Resource Planning) med avansert logistikk. Selskapet har primært siktet seg inn på å betjene det nordiske markedet, men har også tilstedeværelse i USA. Når det kommer til hvem som er kundene, er dette både små, mellomstore og store bedrifter, samt regnskapsbyråer.

Selskapet er per i dag i en vekstfase og forventer å bruke kontantstrømmen de kommende årene til videre utvikling og ekspansjon. Sannsynligvis vil dette medføre at utbytte ikke er forventet i nær fremtid. 24SevenOffice sine aksjer omsettes i dag på Nasdaq First North Growth Market, hvor det ble tatt opp 12. juli 2024 (ticker 247»). Noteringen kan og være med på å forbedre mulighetene for vekst, øke finansiell fleksibilitet og utvide eierbasen.

For å runde av introduksjonen skal jeg bare kjapt gå over ledelse og styret. Ledelsen i selskapet består av Eirik Aalvik Stranden (CEO), Truls Kristian Hauger, Geir Beinset, Steinar Jordbakke, Christoffer Fernsjø og Rebecca Paulina van Vuuren. I tillegg har vi styret som ledes av Staale Risa, og medlemmene er Staffan Herbst, Karin Lindberg og Linda Sannesmoen.

CEO

En ting som er interessant å se på når det gjelder ledelse og styret i et selskap, er i hvilken grad de eier aksjer i selskapet. I 24SevenOffice eier alle i ledelsen aksjer i selskapet, samt styreleder. De resterende styremedlemmene eier ikke aksjer. I den sammenheng tenkte jeg vi skulle gå litt nærmere inn på CEO (tall hentet fra selskapets side).

Eirik Aalvik Stranden, CEO

Det er Eirik Aalvik Stranden som er CEO i selskapet. Videre skal jeg gi en kort introduksjon til han. Han begynte sin karriere som management consultant» i EY i New York, før han videre fortsatte i Boston Consulting Group. Etter dette ble han en del av 24SevenOffice i 2021. Han har en mastergrad i anvendt matematikk og finans fra NTNU og Columbia University, New York. Han eier hele 454 990 aksjer i selskapet, noe som utgjør 0.6% av aksjene.

Produktportefølje

Selskapet sitter på en bred og modulbasert programvareportefølje. Denne er designet for å spesifikt imøtekomme behovene til både små, mellomstore og store bedrifter. Selskapet har og utviklet løsninger som integrerer kunstig intelligens for å automatisere og optimalisere en rekke forretningsprosesser. Som en helhet sikrer dette at selskapet kan levere tjenester som forbedrer effektiviteten hos sine kunder.

Det første vi skal ta for oss er en av kjernemodulene i deres portefølje, altså regnskapssystemet. Denne løsningen gir kundene muligheten til å håndtere alt fra bokføring og fakturering til rapportering og skattemeldinger på en enkel måte. Her tar selskapet i bruk sin integrerte AI-teknologi, noe som videre gjør at systemet kan automatisere repetitive oppgaver, redusere feilmarginer og gi sanntidsinnsikt. I tillegg er regnskapssystemet også integrert med deres løsninger for produksjon, lønnshåndtering, reiser og utlegg. Selskapet har altså en helhetlig tilnærming til økonomistyring, noe som gjør det enklere for kunden siden de kan ha alt på samme sted.

Så går vi videre til ERP-løsninger (Enterprise Resource Planning). Disse dekker en rekke forretningsfunksjoner. ERP-systemene inkluderer MRP (Material Resource Planning) med logistikk, prosjektstyring, og CRM (Customer Relationship Management). Måten disse modulene er utformet på skal være med på å sikre at ressursene blir brukt på en optimal måte. Et eksempel her er at AI-algoritmer kan forutsi når det er behov for ekstra arbeidskraft eller maskinkapasitet, noe som videre gjør det mulig å planlegge ressursbruk på en mer presis måte. Konsekvensen av dette kan blant annet være redusert overtid og lavere kostnader.

Videre gjør selskapet sin MRP – modul at en kan forbedre lagerstyringen. Systemet gir sanntidsinnsikt i lagerbeholdningen, automatiserer bestillingsprosesser og kan forutsi fremtidig behov basert på salgsdata og produksjonsplaner. Dette kan være med på å redusere risikoen for å binde for mye kapital til lagerbeholdningen. I tillegg kan automatiserte varslingssystemer være med på å informere når beholdningen av en vare når et kritisk nivå, slik at nye bestillinger kan gjøres i tide.

Deretter skal vi bare kort nevne CRM-modulen. Denne har som funksjon å hjelpe bedrifter med å administrere kundedata, samt forbedre salgsprosesser. Ved å samle all kundedata på ett sted kan bedrifter få en helhetlig forståelse av kundens behov og atferd. Selskapet tar i bruk AI-drevne analyser for å identifisere mønstre i kundeadferd og foreslå personaliserte tilbud. Videre kan CRM-systemet spore og håndtere kundeklager og forespørsler, noe som dermed gir rask respons til kunden.

Videre tilbyr selskapet også løsninger innenfor Business Intelligence» (BI) og HR. BI-modulen gir tilgang til rapporteringsverktøy som samler data fra ulike kilder, analyserer informasjonen, og til slutt presenterer den på en lettfattelig måte. Dette hjelper ledelsen i selskapet med å identifisere trender, måle ytelse og kunne ta veloverveide strategiske beslutninger. Selskapet har også HR-modulen. Denne støtter hele medarbeiderlivssyklusen, fra rekruttering og onboarding til lønnsadministrasjon og ytelsesvurderinger. Med selskapets integrerte AI-funksjoner kan også HR-løsningen forutsi bemanningsbehov og forbedre rekrutteringsprosesser.

For å runde av produktporteføljen finner vi også moduler for fakturering, purring og inkasso, lønnssystem, reiseregning og utlegg, timeregistrering, prosjektstyring og klimaregnskap.

Et stikkord for alle modulene ovenfor er altså effektivisering. Selskapet sin produktportefølje gjør at de er i stand til å imøtekomme behovene til ulike bransjer, samt bedrifter i alle størrelser. Det å kunne automatisere og effektivisere prosesser har direkte innvirkning på hvilken margin selskaper oppnår på sin drift. Altså, ved å kutte i kostnader gjennom modulene nevnt ovenfor, kan en styrke sin konkurransedyktighet i markedet.

Marked og kundebase

24SevenOffice er i dag en leverandør av ERP- og SaaS-løsninger i det nordiske markedet, samtidig som de holder på å utvide sin tilstedeværelse i USA. Utvidelsen til USA er dermed et tegn på hvilke ambisjoner selskapet har, altså å bli en global aktør i ERP-segmentet. Hovedfokuset til selskapet er det nordiske markedet, noe som har gitt dem et godt fundament.

Selskapets kundebase består av en variert gruppe bedrifter. Her finner vi både små, mellomstore og store selskaper, samt regnskapsbyråer. Diversifiseringen i kundebasen gir selskapet en stabil inntektsstrøm, samtidig som en reduserer risikoen knyttet til avhengighet av en bestemt kundegruppe. Små og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør en betydelig del av kundebasen, og disse bedriftene drar nytte av 24SevenOffice sine skalerbare løsninger som vokser med dem. For større selskaper og regnskapsbyråer har det vært avanserte funksjoner som integrert rapportering, AI-drevne analyser og automatisering av administrative oppgaver som har vært sentralt.

Når en opererer i B2B markedet, vil følgelig kundetilfredshet og langsiktige kundeforhold være en viktig del av markedsstrategien. Det er her CRM – løsningene er en viktig bidragsyter. 24SevenOffice har implementert omfattende CRM-løsninger som hjelper bedrifter med å administrere kundedata effektivt, forbedre salgsprosesser og opprettholde sterke relasjoner med kundene.

Videre virker det å være særlig to ferdigheter som selskapet har dratt nytte av for å tiltrekke kunder:

  • Innovasjon
  • Tilpasning til markedstrender.

Selskapet har gjort betydelige investeringer i AI og automatisering, noe som har gitt dem en konkurransefordel. Dette bidrar til å skille dem fra konkurrentene i et marked som stadig blir mer konkurranseutsatt. Selskapet har hatt en sterk vekst de siste årene, noe som underbygger deres evne til å kapitalisere på markedstrendene.

Konkurransen i ERP og SaaS-tjenester segmentet

Markedet for ERP- og SaaS-tjenester er preget av rask utvikling og intens konkurranse. Som vi ser i regnskapet til selskapet, så har de gjort betydelige investeringer de siste årene. Dette har blitt til sammen flere hundre millioner, noe som har vært avgjørende for å ta igjen og overgå konkurrentene. Disse investeringene kan deles inn i to hovedkategorier: forbedring av front-end for å forenkle kundereisen og forbedre brukeropplevelsen, og styrking av back-end for å bygge en mer skalerbar infrastruktur som kan håndtere komplekse og internasjonale kunder.

CEO av selskapet, Eirik Aalvik Stranden, la til grunn at selskapet hadde en unik startposisjon i fire viktige vertikaler i regnskapsbransjen: Økonomisystem, lønnssystem, skattemelding og årsoppgjør, samt oppdragsstyring og KYC & AML for regnskapsbyråer:

Eirik Aalvik Stranden (CEO) sine uttalelser rundt de fire vertikalene i regnskapsbransjen:

Økonomisystem

Vi har nå begynt å ta igjen, og i mange tilfeller, gå forbi Visma, spesielt ved å kunne ta på oss mindre kunder som kan vokse i samme system uten å måtte bytte. Vår plattform er designet for å støtte bedrifter fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale konsern.

Lønnssystem

Til tross for at Visma har kjøpt seg opp til over 80 % markedsandel, slår vi dem i nesten alle lønnssaker vi deltar i. Vi har nylig vunnet store kunder som Aspia, Jernia, Pizzabakeren og KPMG på lønnssystemer.

Skattemelding og årsoppgjør

Denne modulen har vi nylig lansert, og den vil bli svært sentral sammen med regnskapssystemet fremover, spesielt med nye lovkrav som tvinger alle til å levere skattemeldinger gjennom regnskapssystemet sitt. Dette vil etter hvert eliminere behovet for stand-alone løsninger.

Oppdragsstyring og KYC & AML

Visma har hatt nesten 100 % monopol i Norge gjennom Sticos og PowerOffice. Vi har nylig kjøpt InBooks, noe som gir oss en sterk posisjon til å konkurrere i det norske markedet og gir oss tilgang til 200 nye regnskapsbyråer i Sverige.

KILDER:

Picture of Investornytt
Bjeffet frem av Labrador