Investor

(+) Dette mener Joakim Hannisdahl om Frontline nå!

Investornytt sitt event på Utstein ble en minnerik dag!
Joakim Hannisdahl er kåret flere ganger til verdens beste shippinganalytiker.
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Det har vært en sterk volatilitet hos shipping siste dagene, vi har pratet med Joakim Hannisdahl som er verdens mest ettertraktede shippinganalytiker siste ti årene! Siste utvikling i Midtøsten, geopolitiske endringer, og fundamentale vurderinger spør vi Hannisdahl i dette intervjuet.

Bestillingsboken for oljetankere utgjør for øyeblikket rundt 12,9 % av flåten på, som er en relativt lav andel historisk sett. Det har vært noe snakk om at for eksempel LR2-tankere har en vesentlig høyere andel (38 %), men kannibaliseringen mellom fartøysklasser er merkbar etter vår erfaring. Vi finner det derfor mer meningsfylt å vurdere forsyningsdynamikken for oljetankere helhetlig, forklarer Hannisdahl.

Det er også verdt å merke seg at verftenes ordrebøker er fulle, og de nyeste leveringsplassene som er reservert, er for 2027-2028, sammenlignet med rundt 2 års leveringstid i et normalt marked. Vi forventer derfor en årlig tilbudsvekst på kun 2-4 % i perioden 2024E-2027E, etter justering for opphugging, forsinkelser og kanselleringer.

Det har vært en sterk volatilitet hos shipping siste dagene, vi har pratet med Joakim Hannisdahl som er verdens mest ettertraktede shippinganalytiker siste ti årene! Siste utvikling i Midtøsten, geopolitiske endringer, og fundamentale vurderinger spør vi Hannisdahl i dette intervjuet.

Bestillingsboken for oljetankere utgjør for øyeblikket rundt 12,9 % av flåten på, som er en relativt lav andel historisk sett. Det har vært noe snakk om at for eksempel LR2-tankere har en vesentlig høyere andel (38 %), men kannibaliseringen mellom fartøysklasser er merkbar etter vår erfaring. Vi finner det derfor mer meningsfylt å vurdere forsyningsdynamikken for oljetankere helhetlig, forklarer Hannisdahl.

Det er også verdt å merke seg at verftenes ordrebøker er fulle, og de nyeste leveringsplassene som er reservert, er for 2027-2028, sammenlignet med rundt 2 års leveringstid i et normalt marked. Vi forventer derfor en årlig tilbudsvekst på kun 2-4 % i perioden 2024E-2027E, etter justering for opphugging, forsinkelser og kanselleringer.

De viktigste etterspørselsdriverne for oljetankere er globalt tilbud av petroleum og gjennomsnittlige seilingsdistanser.

Vi forventer at globalt tilbud og etterspørsel etter petroleum vil være i balanse i 2025 etter et år med global nedbygging av petroleumsreserver i løpet av 2024. Vi anslår at det globale petroleumsutbudet vil vokse med 0,0 % år-over-år i 4. kvartal 2024 og med 2,0 % år-over-år i 2025.

Etterspørsel

Petroleumstilbudet og etterspørselen vil balansere i 2025, etter en periode med destocking som forventes i løpet av 2024. Våre prognoser antyder at det globale petroleumstilbudet vil være stabilt i fjerde kvartal av 2024, men vil vokse med 2,0 % år for år i 2025.

Videre ser vi potensial for økt tilbud fra OPEC+ i 2025, spesielt ettersom vi forventer at amerikansk petroleumstilbud vil gjennomsnittlig 23,0 millioner fat per dag, noe som markerer en økning på 1,1 % fra de siste månedene. Basert på disse forventningene antar vi en 3,8 % økning i lagertrender.

Konsekvensene av priskrigen mellom Saudi-Arabia og Russland i 2020 har ført til en betydelig destocking av lager, noe som kan bane vei for en positiv restocking-fase. Vi ser for oss en stabil situasjon for miles per tonne i 2025 og 2026, gitt de pågående forstyrrelsene i globale handelsmønstre og Suezkanalens transittering.

Flytende lagring kan fungere som en unik etterspørselsdriver, særlig i situasjoner der olje-futureskurven er i bratt contango. Denne etterspørselen kan bli mer uttalt dersom Saudi-Arabia bestemmer seg for å gjenvinne markedsandeler.

Flåteutnyttelse og Inntektsutsikter

Ved å kombinere våre prognoser for tilbud og etterspørsel, forventer vi at oljetankflåtens utnyttelse forblir høy fra 2025 til 2027. Våre inntektsprognoser reflekterer denne forventede utnyttelsen, og vi antyder at crude-tankere vil overprestere produkt-tankere i de kommende årene, drevet av økt OPEC+-petroleumstilbud.

Skipverdier og Aksjeverdi

Verdien av skip er nært knyttet til erstatningskostnader og inntekter. Våre prisingsmodeller indikerer at skipverdiene kan være noe overvurdert med 0-10 %, avhengig av klasse og alder. Det finnes imidlertid fortsatt omtrent 5 % oppside i aktivapriser inn mot 2025.

Når det gjelder aksjeverdi, indikerer nåværende markedspriser en gjennomsnittlig EV/GAV på 0,84, noe som betyr en 16 % rabatt på skipverdiene. Denne avviket antyder at oljetankeraksjer er undervurderte, særlig med tanke på sektoren sitt potensial for inntektsvekst.

Oppsummering

Den nylige nedgangen i oljetankeraksjer kan delvis tilskrives for høye markedsforventninger som kom inn mot fjerde kvartal. Vi observerte tidligere i sommer at analytikernes konsensus for 2. halvår 2024 og 2025 var langt over våre egne prognoser. Det som vanligvis skjer i slike situasjoner, er at konsensus justeres ned stille og rolig når analytikere oppdaterer prognosene sine. Det vi imidlertid har sett den siste tiden, er en høylytt nedgraderingssyklus blant analytikere, med flere større investeringsbanker som har redusert både estimater, kursmål og anbefalinger, noe som har hatt en negativ effekt på aksjene.

En potensiell utsettelse av OPEC+-tilbudsområdet som tidligere ble forventet fra desember, gitt nylig svakhet i oljeprisen og bekymringer rundt den globale petroleumsefterspørselen, har også veid tungt på oljetankeraksjene.

Til tross for dette forblir vår fundamentale utsikt positiv og uendret. Vi forventer at flåteutnyttelse, inntekter og aktivapriser vil forbli på høye nivåer i de neste 2-3 årene. Det som har endret seg de siste ukene, er aksjeprisene, som vi derfor anser som svært attraktive. Videre til vår positive utsikt for høy årlig flåteutnyttelse, ser vi den umiddelbare potensialen fra sesongmessige spotrate-spikes i vintermarkedet, som vanligvis starter i oktober. Et forventet gjengjeldelsangrep fra Israel mot Iran kan også være en potensiell positiv kortsiktig trigger for oljetankere.

Mot denne bakgrunnen er vi optimistiske til prisingen av oljetankeraksjer fremover.

Espen har jobbet med økonomi og etterretning i mange år i politiet. Espen har holdt foredrag om etterretning og granskning i finans i privat næringsliv. Han har ledet Investornytt satsningen til våren 2025. Han er tidligere profilert oljetrader med høy avkastning og hobby investor på Oslo Børs. Han gikk i April 2025 av som daglig leder i Investornytt og jobber nå som konsulent for både norske og internasjonale selskaper på deltid.
Picture of Espen Teigland
Bjeffet frem av Labrador