Hittil i år har Demokratene brukt over 1,2 milliarder kroner på TV-reklame om abortsaken i USA. Saken er den viktigste for partiet inn mot mellomvalget.
Til sammen 124 millioner dollar – drøyt 1,267 milliarder kroner – har gått til slike reklamer allerede før den mest intense valgkampfasen før valget i november.
Det er nær 20 ganger så mye som Demokratene brukte på reklamer om abortsaken foran mellomvalget i 2018. Partiet satser stort på at abort skal sørge for at de beholder flertallet i Kongressen og viktige guvernørembeter. Det skjer idet meningsmålingene viser at et stort flertall i USA mener landets utvikling går i feil retning, og at det står dårlig til med økonomien.
Reklametallene viser også hvor mye Republikanerne har gått bort fra abortreklame. Siden den amerikanske høyesteretten overstyrte abortkjennelsen Roe vs. Wade i juni, har partiet nesten ikke vist reklame til støtte for å stramme inn abortlovene. Samtidig har nær en tredel av Demokratenes reklamedollar gått til saken.
I stor grad handler det om å angripe republikanske kandidater som står svært langt til høyre i abortsaken, og nå vil bruke avskaffelsen av den nasjonale abortkjennelsen for å stramme inn abortlovene delstat for delstat. Republikanerne angriper på sin side Demokratene i saker som innvandring, kriminalitet og økonomien.
(©NTB)