Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Boeings jumbojet er historie – det siste flyet er levert

NTB av NTB
31.01.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

Tirsdag ble det satt punktum for en æra i flyhistorien da Boeing leverte sin siste 747. Jumbojeten har blitt produsert i over et halvt århundre.

Flyet med den karakteristiske pukkelen fløy for første gang i 1969, og i januar året etter satte amerikanske Pan Am flyet inn på prestisjeruten mellom New York og London.

Med en kapasitet på rundt 500 passasjerer har jumbojeten blitt levert i flere utgaver og har fraktet utallige mennesker verden over. Den har også hatt de amerikanske romfergene «på ryggen» og flyr fortsatt den amerikanske presidenten i en versjon som på folkemunne er best kjent som Air Force One.

Bygget på 16 måneder

Den siste jumbojeten er den 1.574. i rekken som er produsert ved Boeings fabrikk i delstaten Washington. Tirsdag ble flyet levert til flyfraktselskapet Atlas Air.

– Dersom du er glad i denne bransjen, så er dette et øyeblikk du har gruet deg til. Ingen vil ha firemotors passasjerfly lenger, men det slår ikke en strek over det enorme bidraget dette flyet har gitt til utviklingen av luftfarten eller arven det etterlater seg, sier analytiker Richard Aboulafia.

Boeing begynte å bygge jumboen etter at de tapte en anbud om å levere det militære transportflyet C-5A. I stedet benyttet de seg av de nye motorene som var utviklet for transportflyet og brukte på det nye passasjerflyet.

Over 50.000 Boeing-ansatte brukte snaut 16 måneder på å bygge det nye flyet. Og et stort fly trengte et stort hjem – en av fabrikkhallene i Everett er verdens største bygning målt i volum.

Fortsetter å fly

Jumboen er 68,5 meter lang og halen er like høy som et seksetasjes hus. Men tiden har gått fra luftfartens kjempe. De siste 15 årene har både Boeing og deres europeiske rival Airbus utviklet en rekke mer lønnsomme modeller med to motorer i stedet for fire og med lavere drivstofforbruk.

Airbus måtte gi opp sin gigant etter bare 18 år. Jumbokonkurrenten A380 ble produsert i 254 eksemplarer mellom 2003 og 2021.

Men selv om det ikke lenger skal lages nye jumboer, vil nok den velkjente silhuetten bli å se på himmelen i flere år fremover.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Valutakurser 15.08 (14.08)

15.08.2025
IN live

Fem døde da helikopter styrtet i Pakistan

15.08.2025
IN live

Norske korallrev får bedre beskyttelse

15.08.2025
Neste innlegg

Norse-sjefen: – Konkurransen har vært for stor

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?