IN live

Barbie-produsenten fortsetter å tjene penger etter filmsuksess

Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Barbie-dukken fikk sin renessanse etter at filmen med samme navn kom ut i fjor sommer. Det ga sterke resultater i fjerde kvartal for dukkeprodusenten Mattel.

Filmen Barbie» tjente mer enn 10,6 milliarder kroner over hele verden. Den økte også interessen for Mattels Barbie-dukke, som hadde begynt å miste populariteten sin.

I fjerde kvartal tjente Mattel over 5 milliarder kroner på dukken. Det er en inntektsøkning på 27 prosent fra året før. I hjemlandet USA var økningen på 43 prosent til nær 2,7 milliarder kroner.

Barbie-dukken fikk sin renessanse etter at filmen med samme navn kom ut i fjor sommer. Det ga sterke resultater i fjerde kvartal for dukkeprodusenten Mattel.

Filmen Barbie» tjente mer enn 10,6 milliarder kroner over hele verden. Den økte også interessen for Mattels Barbie-dukke, som hadde begynt å miste populariteten sin.

I fjerde kvartal tjente Mattel over 5 milliarder kroner på dukken. Det er en inntektsøkning på 27 prosent fra året før. I hjemlandet USA var økningen på 43 prosent til nær 2,7 milliarder kroner.

Mattel fikk et resultat etter skatt på 1,56 milliarder kroner i fjerde kvartal, og inntektene steg med 15,7 prosent til 17,2 milliarder kroner. I samme periode i fjor var inntektene på 14,9 milliarder kroner.

Mattel-sjef Ynon Kreiz kaller 2023 for et milepælsår.

– Vi utvidet lederskapet vårt i våre viktigste leketøyskategorier og fikk betydelige andeler totalt sett. Vi oppnådde stor suksess med Barbie-filmen og styrket vår finansielle posisjon ytterligere, sier han.

Videre sier han at resultatene fra fjorårets siste kvartal er det beste selskapet har hatt på mange år.

(NTB)

Bjeffet frem av Labrador