Klokkemarkedet ser rasjonelt ut på avstand. Tilbud, etterspørsel, referanser og priser som tilsynelatende følger en indre logikk. Nærmere på blir bildet mer menneskelig.
Selv erfarne investorer og samlere lar seg styre av psykologiske mekanismer som systematisk trekker beslutningene bort fra det optimale. Fellesnevneren er ikke mangel på kunnskap, men hvordan hjernen vår bearbeider risiko, sosial informasjon og tidspress. Resultatet er overbetaling på vei opp, unødvendig passivitet på vei ned og en uvane med å blande følelser inn i noe vi tror er tallfestet og nøkternt.
Hype på sosiale medier skaper FOMO
Få mekanismer er så kraftige i klokkeverden som FOMO. Den utløses når knapphet møter synlighet. De første leveringene av Daytona 116500LN med keramisk bezel skapte en perfekt storm. Bilder fra håndledd og hyppige “just landed”-innlegg på sosiale medier gjorde at tidsvinduet føltes smalere enn det var. Flere kjøpte på et nivå de i ettertid beskrev som “betalingen for å være tidlig”.
Dette er en (+) artikkel.
På Investornytt kan du orientere deg og få innsikt i alle markeder.



