Åpningen av dobbeltspor gjennom Moss utsettes til 2030. Årsaken er utfordringer knyttet til grunnforholdene og større forekomster av kvikkleire enn ventet.
Det bekrefter Bane Nor til Byggeindustrien
og Teknisk Ukeblad.
– På grunn av ny kunnskap om de krevende grunnforholdene måtte vi definere sentrumsdelen av prosjektet på nytt. Prosjektet handler ikke lenger bare om et nytt dobbeltspor, men om å få en hel bydel i Moss sentrum på trygg grunn. Utbyggingen har blitt mer enn et jernbaneprosjekt, sier prosjektsjef Eirik Harding Hansen.
Jernbaneutbyggingen i Moss har hatt en rekke problemer.
I 2021 måtte Bane Nor stoppe arbeidet i sentrum etter at Norges Geotekniske Institutt (NGI) oppdaget store mengder kvikkleire. Samme år ble kostnadsrammen for prosjektet økt fra 10,5 til 17,9 milliarder kroner (2021-kroner).
Åpningen av det nye dobbeltsporet og stasjonen ble så utsatt fra 2024 til 2026, før det onsdag ble klart at ny forventet åpning ikke vil være før i 2030.
(©NTB)