Adminkit AS i Sandefjord har siste fem månedene figurert i investor og lokalmedia en rekke ganger, selskapets grunder Pål Reinert Bredvei og teamet har femdoblet verdien til investorer på få år. Vårt mål er å bygge solide aksjonærverdier gjennom å skape et fantastisk produkt som skaper stor verdi for kundene, sier Bredvei til Investornytt!
– Vår forretningsmodell tilbyr en 10-dagers prøvetid for alle tjenester. Etter prøvetiden kan kundene velge å fortsette med enten en gratisversjon eller en betalt versjon. I dag har selskapet passert 500 betalende kunder og nå får vi cirka 50 nye betalende kunder hver måned, sier daglig leder Pål Bredvei.
Selskapet fra Sandefjord som spesialiserer seg på brukervennlig personaladministrasjon, avtalehåndtering og GDPR-arbeid for små og mellomstore bedrifter.
Selskapet ble etablert i 2020 av de fire gründerne Jan Bredo Pettersen, Morten Høyseth og Kjetil J. Olsen, Pål Reinert Bredvei, sistnevnte kjent som co-founder av arkivsuksessen Documaster.
Jan Bredo Pettersen, tidligere Google og Komplett. Morten Høyseth, tidligere CTO i Admincontrol, Kjetil J. Olsen, seriegründer og nå CEO i husleie.no, Pål Reinert Bredvei Documaster.
Utvikling
I den første emisjonen i 2020 hentet selskapet 5 millioner kroner, noe som priset Adminkit til 15 millioner. Deretter har det vært to kapitalinnhentinger. Ifølge Investornytt, er den pågående emisjonen forventet å prise selskapet til mellom 80 og 100 millioner kroner.
Det ble et fint løft for oss å bli trukket frem nasjonal finansmedia i februar og april. Selskapet Adminkit hadde to annonser saker hos Investornytt og fikk eksponert seg mot 70,000 investorer samt god dekning i Sandefjords Blad, Advokatwatch og HR Magasinet.
Ser betydelige vekstmuligheter
Adminkit er tatt i bruk av alle type bedrifter med 1-100 ansatte og vi har nå passert over 200 ulike bransjekoder i dette SMB segmentet. Vi har alle forutsetninger for å bli markedsleder nasjonalt, men ser også store muligheter internasjonalt. Administrativt utmattede daglig ledere er ikke et norsk fenomen, sier Bredvei.
Tilbakemeldingene fra våre brukere er veldig gode, man sparer tid og penger, slik at man kan bruke sin tid på verdiskapning. Man velger jo å starte opp for skape en bærekraftig virksomhet for seg selv og de ansatte. Alle ønsker å bruke minst mulig tid på administrasjon og etterlevelse stadig nye lovpålagte krav og rapportering.
Store krav
Adminkit som har bla annet har Altitude Explorer på eiersiden som kontrolleres av den dyktige forvalteren Gunde Eriksen som største eier med 10,3% av aksjene og Arkwright X med 12,1%.
MP pensjon, Wiski Capital og Aker sitt VC-fond RunwayFBU figurerer også på eiersiden.
Det er ingen tvil om at dette er investorer og dyktige selskapsbyggere som både åpner dører, men også forventer mye av oss. Vi er fortsatt ikke cash positiv, så det er viktig å holde fokus på vekst og være forsiktig med kapitalen når man driver på investorenes regning. Det er viktig for oss.
Vi er veldig ydmyke og takknemlige for at investorer har gitt oss tillitt og satset på oss, og så langt har det gått bra! Kombinasjonen siste tids medie omtaler og økende grad av word of mouth fra både kunder og investor har økt investorinteressen, sier Bredvei.
Pågående emisjon
Investornytt har fanget opp at det er en pågående emisjon i selskapet og Bredvei er noe tilbakeholden med å dele detaljer.
Vi er i gang med en lenge planlagt emisjon og har en positiv dialog våre eksisterende aksjonærer og med en del nye spennende investorer. Ut fra at vi har en fin veksttakt, nye regulatoriske endringer for arbeidskontrakter og ytterligere myndighetsfokus på GDPR, så er dette svært positivt for Adminkit. Jeg er optimistisk til at vi lander dette før sommerferien tross et tøft finansielt investormarked.
Jeg har ikke lyst til å gå ut med ytterligere detaljer nå, så det blir spennende å se hva vi ender opp med til slutt sier han med en lurt smil.
Bredvei forteller at mediaomtale er viktig og verdifullt for at selskapet skal kunne tiltrekke seg investorer og kunder. Det gir trygghet og en validering av vår vekst og relevanse både blant investorer og potensielle kunder.
Et annet moment Bredvei sier er viktig når man skal gjøre kapitalhenting, er å fokusere på investorgrupper som forstår produktet og/eller forretningsmodellen. Man kan presentere selskapet i øst og vest. Men om ikke mottaker forstår modellen, blir det ofte vanskelig. Få investorer investerer i case man ikke forstår. Vi har klart å hente penger fordi vi har vært dyktige på å selektere ut relevante og fremoverlente investorgrupper som har kompetanse til å forstå potensialet og forretningen. SaaS B2B er ikke for alle.
Knuser House of Controll på pris
En av modulene til Adminkit er for avtaleforvaltning. Få full kontroll på bedrifts kontrakter og lisenser og med automatisk varsling for automatisk fornyelse. Med kun 590 kroner i måneden mot House of Controll sin pris fra 7900 kr mnd. Riktig nok har HOC – et mer avansert produkt. Mens Adminkit eksponerer seg mot SMB markedet – gjør HOC det mot nisjekunder og større selskaper. Begge hjelper selskaper på en god måte.
Vi tenker brukervennlighet og en pris som er tilpasset SMB. På lik linje som de fleste a oss bruker maks 2% av funksjonene i Excel, så har utvikler vi Adminkit for å dekke de enkleste behovene man faktisk har. Dermed blir brukervennligheten også svært høy.
GDPR og Personal
Bredvei forteller at det var mange som lo av dem da de lanserte ambisjonen at man skulle kunne opprette en arbeidskontrakt på under 5 minutter med BankID-signering. Nå nærmer selskapet seg hele 10.000 opprettete arbeidskontrakter siden lansering. Dette er en del av HR-modulen som inkluderer dokumentasjons av ferie og fravær, digital signering og personalarkiv som bl.a. er integrert med Tripletex. Med en prismodell på kun 49,- per ansatt per måned, så lurer enkelte kunder på om det er noe galt. Men for SMB er pris svært viktig når man skal anskaffe seg et system for første gang.
Med samme hårete ambisjoner lanserte teamet en GDPR-tjeneste som gjør det mulig for SMB å dokumentere og etterleve personvernloven, få på plass personvernerklæring, databehandleravtaler og risikovurderingen på en time. Det uten å bruke hundre tusener på advokater, men via en innovativ abonnementsmodell til under 1.000 kroner i måneden.
Satser på volum
Om vi klarer å fortsette skalere på den rette måten nå og vise god drift, er jeg sikker på at større fond vil bli interessert og gjøre en større investering i forkant av en eventuelt internasjonalisering, forteller Bredvei om internasjonalisering. I 2022 kjøpte Visma HOC for 622 millioner kroner og ble tatt av børs.
Vi skal bli best på SMB markedet innenfor personal, avtaleforvaltning og GDPR. Fiken er et selskap vi er imponert og inspirert av. Tallene til Fiken er enorme! Vi liker sånne modeller og jobber knallhardt for å komme der.
Venteliste
Å investere i Adminkit har ikke vært lett nå. I forrige emisjon ble det betydelig overtegning og mange investorer fikk ikke komme med. Investornytt erfarer at det er stor interesse nå, uten at Bredvei vil gå ut med noen ytterligere detaljer utover at enkelt av de eksisterende investorene vekter seg opp i denne runden.