ABT meldte nylig om inngåelse av en ny distribusjonsavtale for Norden for Sei∂r og Sei∂r clinique.
Dette er bare få uker etter signering av Shop by Sorthe AS i det norske markedet, en signering som virkelig har skutt fart. Jeg tok en prat med Håvard Lindstrøm, daglig leder i ABT, om deres siste signering for Norden; Mentellow Beauty Brands.
-Hva betyr denne avtalen med Mentellow i forhold til avtalen med Shop By Sorthe som dere allerede har?
-Mentellow er en viktig avtale for ABT. Det er imponerende hva de har fått til på kort tid, fra 0 i omsetning for 4 år siden til ca 50 MNOK i 2021. Bak Mentellow står dyktige bransjefolk med et bredt utvalg av distribusjonspartnere i Norden samt at de har også erfaring fra andre europeiske land. Prosessen med Mentellow har vært god og de er i en prosess nå med å velge distribusjonsmodell for de ulike nordiske landene. Det kan godt være at Mentellow velger ulik strategi i sin eksklusive region og vi må komme tilbake til hvilke kanaler de velger på et senere tidspunkt. Det viktigste er at både de og ABT har stor tro på samarbeidet og at vi skal vokse sammen. På generell basis har Mentellow i dag ca «3000 dører», som det heter på fagspråket, fordelt hovedsakelig på Norge og Sverige, noe i Danmark og litt i Finland. Disse «dørene» er fordelt på apotek, parfymerier, kles- og motebutikker, frittstående neglesalonger, kjeder og rene nettbutikker. Alle Mentellows partnere på distribusjon er kjente navn for både forbrukere og aksje investorer.
![](https://investornytt.no/wp-content/uploads/HL-bilde-scaled.jpg)
-For Shop by Sorthe AS, betyr avtalen med Mentellow at det nå blir mer aktivitet i merkevarene også i Norge. Aktivitet skaper salg og vi tror både Mentellow og Shop By Sorthe vil profitere på dette.
-I motsetning til Mentellow er Shop by Sorthe AS en nettforhandler, ikke en distributør, og vil fortsette sin modell som før. ABT er imponert (men ikke overrasket) over hennes «flying start» på kommersialiseringen av Sei∂r-produktene. Shop by Sorthe AS har ca 100 000 følgere i sosiale medier hvor hun gir råd og selge produkter direkte til sluttbrukere. Med Shop by Sorthe AS og Mentellow har vi nå dekket det nordiske markedet for Sei∂r-serien.
-Cosmed Beauty AS, en annen distributør, har også eksklusive rettigheter i Norge?
–Ja, det er riktig. Cosmed har eksklusive rettigheter for Moana Skincare og
B Natural i Norge. Dette er et meget spennende samarbeid og Cosmed har fullt fokus fremover på å gjøre Moana Skincare og B Natural til en suksess. Cosmed selger via egen nettbutikk, egen fysisk butikk på Lillestrøm Senter, samt at de har en kundeportefølje av 800-900 «dører» (salonger/SPA). Deres forretningsmodell involverer også jobbing med et stort nettverk av influensere som bidrar til produktkjennskap og å flytte produkter ut til sluttbrukere.
-Hva er tanken bak Norden fokuset? Det er litt endring i ABTs strategi?
–Covid-19 slo hardt i 2020 og har vedvart frem til mot slutten av 2021. Gjennom siste del av året i 2021 valgte ABT derfor først å fokusere på å etablere distribusjonsavtaler i våre nærområder. Dette var både grunnet utfordringer med internasjonale markeder og reising, men også fordi vi tror det styrker mulighetene for å etablere nye distribusjonsavtaler i andre deler av verden dersom vi kan dokumentere en positiv salgsutvikling og kjennskap til produktene her hjemme. Vi tror også det er viktig for investormarkedet at man er i stand til å kjenne igjen både distributører og utsalgssteder (fysiske butikker samt nettbutikker) der ABTs produkter selges. Med Norden så å si på plass, starter jobben med å etablere nye avtaler i Europa, men også vedlikeholde eksisterende avtaler utenfor Norden.
-Hva tror du om 2022?
–Som jeg skrev i årsrapporten for 2021, tror jeg 2022 blir et spennende år for ABT. Vi har meget gode produkter, alle basert på naturlige ingredienser, som tas godt mot av markedet. ABT har mye kompetanse internt og har valgt å benytte denne kompetanse i formuleringen av produktene våre. For ABT nå er det distribusjon som gjelder. Vår investering bakover i verdikjeden med oppkjøpet av rettighetene til Moana og samarbeidet med DCP i Canada betyr at marginene er gode for alle involverte og dette vil hjelpe oss å sikre nye distribusjonsavtaler fremover.
-Samtidig med at ABT opplever stor interesse for sine merkevarer har selskapet også brukt god tid på å finne frem til en samarbeidspartner med ekspertise innen merkevarebygging og sosiale medier. Vi er meget fornøyd med at vi nylig har inngått et samarbeid med Equal Agency AS vedrørende dette. Equal Agency ble startet av daglig leder Donna Kastrati under Covid-pandemien og opplever sterk vekst i kundemasse og omsetning. Equal Agency AS fokuserer på å lage kreativt og autentisk innhold for sosiale medier som uttrykker genuine budskap. ABT forventer at dette samarbeidet leder til økt merkevarekjennskap og tilstedeværelse i sosiale medier som vil være sterke støttefunksjoner til å øke salget. Vi tror timingen på dette er meget god både for inngåelse av nye avtaler og videreutvikling av eksisterende avtaler. Samarbeidet vil fokusere både på det norske og det internasjonale markedet som samlet vil bidra til økt interesse hos internasjonale distributører.
![](https://investornytt.no/wp-content/uploads/ABT-1.jpeg)