Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Helikopterprodusent tar nye grep for å løse offshore-floken

NTB av NTB
10.01.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Oljeselskapene har måttet være kreative for å sikre at de kan fly offshore i år. Helikopterprodusent Sikorsky varsler flere grep for å løse leveringsproblemene.

Helikoptermangelen har høyeste prioritet for den norske olje- og gassbransjen, som er avhengige av å kunne fly ut til Nordsjøen med disse luftfartøyene.

Det er helikoptrene av typen Sikorskys S-92 som er rammet av leveringsvansker. Problemet er globalt, men i Norge er dette den eneste typen som flyr offshore.

Sikorsky-direktør Paul Lemmo sier at selskapet gjør alt de kan for å levere reservedelene til sine kunder, men at problemene vil vare ut 2024. De både øker produksjonen av enkelte deler og utvider levetiden på dem.

Shell leier et helikopter fra Polen

De to største helikopterselskapene i Norge, CHC og Bristow, har begge sagt at Sikorskys leveringsproblemer har ført til at de har måttet sette to og tre S-92-helikoptre på bakken.

Shell Norge har gjennom sin kontrakt med CHC leid et helikopter fra Polen som de skal bruke gjennom 2024.

Det er en konsekvens av at det ikke var mulig å fly med eksisterende helikoptre i Norge. Shell Norge har ikke offshore-installasjoner, men trenger helikopteret til arbeid knyttet til avvikling, opplyser kommunikasjonsrådgiver Alice Bergfall til NTB.

Hun vil ikke si hvor mye det koster å leie det ekstra helikopteret fra Polen, men sier at Shell kommer til å selge eventuell overskuddskapasitet. Det vil si den tiden de ikke har behov for å bruke helikopteret selv.

– Hadde vi ikke klart å leie et helikopter, ville det hatt en økonomisk konsekvens, sier Bergfall.

Størst problem med girkassen

Det er størst utfordringer med levering av hovedgirkassen, ifølge Sikorsky. Det er en av de viktigste delene på helikopteret. Selskapet har økt produksjonen av disse med 40 prosent i 2023 fra året før og anslår en videre økning med 25 prosent i år fra i fjor.

Det møter likevel ikke behovet til oljebransjen, der aktiviteten tok seg kraftig opp etter pandemien og krigen i Ukraina.

– Flytiden med S-92 har de siste årene økt med 22 prosent. Dét, sammen med forsinkelser fra leverdører og mangel på råvarer, legger mer press på helikoptrene og antallet deler som trengs, sier administrerende direktør Paul Lemmo til NTB.

Utvider levetiden på deler

Ett annet grep Sikorsky gjorde i fjor, var å øke såkalt «fatigue life», altså levetiden, til rotorhodet på hovedrotoren, sier Lemmo.

Han forklarer at selskapet har 2,2 millioner timer med brukerdata av S-92, som de har brukt til å revurdere levetiden av flere av helikopterdelene. Blant dem er rotorhodet, der levetiden nå er utvidet med 60 prosent.

Det betyr at denne delen av helikopteret kan brukes lenger enn det som tidligere var spesifisert, fordi selskapets data sier at den tåler lenger bruk før den må byttes ut eller sendes til vedlikehold.

– Endringer tar lang tid

– Vi ser alltid etter muligheter til å bruke de verdifulle dataene på andre komponenter også. Men så klart, disse endringene tar lang tid å gjennomføre fordi de krever resertifisering av delene, sier Lemmo.

I tilfellet med rotorhodet sier Sikorsky-sjefen at de brukte brorparten av et år på gjennomføre endringen.

– Hvordan tester dere dette med hensyn til sikkerhet?

– Disse dataene viser oss «livet» på de ulike delene. Med andre ord, hvis vi har 300 helikoptre i flåten vår, og alle flyr ut levetiden som vi har satt, inspiserer vi dem og sjekker tretthetsnivåene. Disse tester vi, og det er det som forsikrer oss om at vi kan utvide levetiden, sier han.

Vil ta minst ett år

Forsinkelser i forsyningskjeden som et etterslep fra pandemien, krig flere steder i verden, mangel på råvarer til deleproduksjon og svekket arbeidskraft, samt økt forbruk grunnet høy aktivitet i markedet, er alt årsaker til at 30 av om lag 300 S-92-helikoptre globalt nå er satt på bakken.

I tillegg til å gjøre endringer på bruken av helikopterdeler, opplyser Lemmo at Sikorsky har spyttet penger inn hos sine leverandører, samt kjøpt inn råvarer som de gir til disse.

Lemmo sier også at Sikorsky har tett samarbeid med oljeselskapene for å anslå bruken av helikoptrene.

– Gitt det vi har sett med de andre delene utenom girkassen, håper jeg vi har klart å løse alle utfordringene ved utgangen av 2024, sier han.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Seier for miljøbevegelsen i Førdefjord-saken – staten vurderer anke

12.08.2025
IN live

Oljepris ned – hovedindeks opp på Oslo Børs

12.08.2025
IN live

Lavere inflasjon enn ventet i USA

12.08.2025
Neste innlegg

Fordrevne palestinere forteller om en fortvilt kamp for å overleve

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?