Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

26 millioner tonn med «fast fashion» havner på dynga i Kina hvert år

NTB av NTB
21.07.2024
i IN live
Lesetid:4 mins read

Over 26 millioner tonn med klær blir kastet i Kina hvert år, viser offisielle tall. Det aller meste ender opp som nye lag med søppel på gigantiske deponier.

To enorme hauger med klær og sengetøy ligger sortert på et fabrikkgulv et sted i Zhejiang-provinsen på Kinas østkyst. Jakkeermer, skjortesnipper og klesmerker tyter fram fra haugene som arbeidere stapper inn i store avfallsmaskiner som kutter alt opp til fibre.

Dette er første skritt på veien til nye klær, første fase i en gjenbruksprosess. Stedet er Wenzhou Tiancheng Textile Company, et av de største gjenbruksanleggene i Kina.

Tekstilavfall er et galopperende globalt problem. Bare 12 prosent av verdens tekstiler går til gjenbruk, ifølge Ellen MacArthur Foundation, en ideell organisasjon som følger bransjen med argusøyne. Bare 1 prosent av alle klær ender opp som nye.

Resten rives opp til ulike grader av fiber som brukes i bygge- og møbelnæringen som isolasjonsmatter og madrassinnmat.

Ingen steder er problemet mer presserende enn i Kina, verdens største produsent og forbruker av tekstiler. Over 26 millioner tonn med klær blir kastet hvert år, viser offisielle tall. Det aller meste ender opp som nye lag med søppel på gigantiske deponier.

Fast fashion

Fabrikker som den i Wenzhou, tar bare unna en umerkelig liten del av klesindustrien i et land som er dominert av fenomenet «fast fashion» – bruk og kast.

Det er ekstremt billige klær som er framstilt av resirkulerbare, syntetiske stoffer, ikke bomull. Disse klærne er lagd av petrokjemiske bestanddeler som bidrar til klimaendringer og forurensning av luft og vann. Over 70 prosent av tekstilene som selges i Kina, er laget av syntetiske materialer.

Kinas fotavtrykk er globalt. Nettselskaper som Shein og Temu pøser ut billig varer og gjør Kina til en av verdens største produsenter av nettopp fast fashion. Billigproduktene selges i over 150 land.

For å oppnå en varig endring må det moteekspert Shaway Yeh kaller sirkulær bærekraft, gjøre sitt inntog hos de store kinesiske vareprodusentene. Bare på denne måten kan alt bli brukt på nytt, og det blir slutt på avfall.

– Man må begynne med fibre som kan brukes på nytt. Først da kan alt dette tekstilavfallet gå inn igjen i produksjonskjeden av nye produkter, sier hun.

Tvangsarbeid

Men heller ikke kinesisk bomull er helt uten tilsmussing, sier Claudia Bennett fra Human Rights Foundation. Mye lages ved hjelp av tvangsarbeid i Xinjiang-provinsen, det uigur-minoriteten i Kina bor.

– Ett av fem bomullsplagg i verden er knyttet til tvangsarbeid blant uigurer, sier Bennett.

I mai stanset USA importen fra 26 kinesiske handelshus for å unngå produkter som er produsert ved hjelp av tvangsarbeid. Men forsyningskjedene er lite oversiktlige, og bomull fra uigurene blir brukt i klær produsert i andre land, varer som ikke har merkelappen «Made in China», forklarer Bennett.

Kina er verdensledende i produksjonen av elbiler og busser som går på strøm. På denne sektoren har Kina satt seg mål om å bli karbonnøytralt innen 2060. Men fast fashion og resirkulerte tekstiler er kommet i bakleksen.

Lite ansvarlighet

En rapport fra den uavhengige forbrukerorganisasjonen Remake viser at det er liten grad av ansvarlighet å spore blant de mest kjente kinesiske merkene.

Nettbutikken Shein selger produkter fra rundt 6.000 kinesiske klesprodusenter, men scorer 6 poeng av 150 på Remakes liste over kriterier for miljøvennlig vareproduksjon og hensyn til menneskerettigheter. Temu scoret null poeng.

Det amerikanske merket Skims, der Kim Kardashian er på eiersiden, fikk også null. Det gjorde også lavpriskjeden Fashion Nova. Everlane toppet listen over amerikanske produsenter, men fikk ikke mer enn 40 poeng, kun halvparten for bærekraftige varer.

Kinas hjemlige bærekraftspolitikk gjør ikke gjenbruk enklere. Det er rett og slett ulovlig å bruke resirkulert bomull i produksjonen av nye klær som selges på hjemmemarkedet. Dette var ment å skulle stanse bruk av forurensede materialer i produksjonen av nye.

Kun til Europa

Dette medfører at store tromler med tettvevde bomullslignende fibre, produsert ved Wenzhou Tiancheng-fabrikken fra brukte klær, bare kan selges til eksport, hovedsakelig til Europa.

For å gjøre omleggingen i Kina enda vanskeligere er mange kinesiske forbrukere kritiske til å kjøpe klær laget av gjenbruksmaterialer.

– Folk vil kun kjøpe nye klær, sier salgsdirektør ved fabrikken, Kowen Tang. Han mener det er fordommer heftet med brukte fibre og at skepsisen øker i takt med velstanden. Det å kjøpe nytt er blitt et bevis på vellykkethet.

Bærekraft

Men i den yngre generasjon er det en gryende bevissthet om bærekraft, og flere start-up-selskaper jobber innenfor denne tenkningen. Blant dem er 30 år gamle Da Bao, som i 2019 dannet selskapet Times Remake i Shanghai.

Han bruker brukte klær til å skape nytt, og i selskapets visningsrom jobber skreddere med brukte klær av denim og andre populære stoffer for å skape ny «funky fashion».

– Vårt design er en miks av gammel stil og nyere estetikk innen klær. Av dette lager vi noe unikt, sier Bao.

En annen nyskapende bedrift ledes av Zhang Na. Hun selger klær, vesker og annet tilbehør lagd av plastflasker, fiskenett og kornsekker. Alle varene er utstyrt med QR-koder som viser sammensetning, hvordan de er lagd og opphavet til de enkelte bestanddelene.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Bilfører målt til 152 kilometer i timen i 80-sonen

14.09.2025
IN live

Kina og USA møtes til handelssamtaler i Madrid

14.09.2025
IN live

Russisk fiskebåt har havarert i dansk farvann

14.09.2025
Neste innlegg

Gaustabanen er åpen igjen

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?